• فعالیت های بخوانیم درون کتاب فارسی چهارم و پنجم

    فعالیت های بخوانیم درون کتاب فارسی چهارم و پنجم 1- درک و دریـافت: شکل های مخفی هنر چهارم ابتدایی بعد از پایـان درس درون پایـه های چهارم و پنجم، شکل های مخفی هنر چهارم ابتدایی این فعالیت، کلاس را با تعامل مـیان معلم و دانش آموز مواجه مـی سازند. شکل های مخفی هنر چهارم ابتدایی توجه دقت و تمرکز حواس، ارتقای درک شنوایی و مـهارت درون گفت و شنود از دستاورد این فعالیت باشد. شکل های مخفی هنر چهارم ابتدایی از اه این فعالیت: 1.      ارزش یـابی مـیزان درک دانش آموزان از مطالب درس است. 2.      معلم درون مـی یـابد کـه دانش آموز چه مـیزان محتوا و پیـام درس را دریـافت کرده 3.   دانش آمـــوز بـه نوعی خود را ارزش یـابی مـی کند و مطالبی کـه دریـافت کرده از زبان هم کلاسی ها مـی شنود و خلاء اطلاعاتی خود را جبران مـی کند. توصیـه هایی به منظور استفاده بهتر از فعالیت درک و دریـافت: 1.      درون پرسش و پاسخ بـه دانش آموز فرصت فکر داده شود. 2.      بـه سؤال دقت کنند و علاوه بر پاسخ درس نظرخود را بیـان کنند. 3.      درون صورت ضرورت به منظور یـافتن پاسخ بـه کتاب مراجعه کنند. واژه آموزی گسترش واژگان: بهتریــن مصالح ساخــت هر زبان واژه آموزی است. کودکان بـه هنگام ورود بـه دبستان مقدار زیـادی از واژه ها را مـی شناسند. آنان برخی از آنـها را درون گفتار روزمره بکار مـی برند و برخی را بکار نمـی برند ولی مفهوم آن ها را مـی دانند. درون دبستان کودکان شکل نوشتاری واژه ها را از طریق خواندن، همراه با معنی آن بـه ذهن مـی سارند. راه های واژه آمــوزی عبــارت هست از: 1- هـم مفهومـی 2- هم معنایی 3- کلمـه های متضاد 4- کلمـه های متشابه به منظور آموزش بهتر واژه آموزی و گسترش واژگان توجه بـه این نکات مـهم است. 1.      دانش آموزان را بـه صحبت و گفت و گو تشویق کنید. 2.      واژه های جدید را کـه یـاد گرفته اند درون گفت و گو بکار ببرند. 3.      بخواهید درون شرایطی جدید واژه را تعریف کنند. نکته: به منظور برقراری ارتباط گفتاری و نوشتاری، دانش آموزان حتما الگوهای دستوری صحیح زبان فارسی معیـار را بدانند و بکار ببرند. دانش آموزان درون دوره ی ابتدایی علاوه بر تلاش به منظور تقویت مـهارت های زبان آموزی، حتما بتواند واژه ای را تعبیر و تفسیر کند و عناصر زبانی را تشریح کند  بتواند جمله های صحیح دستوری را درون گفته ها و نوشته های خود بکار گیرند. درون کلاس پنجم دانش آموز حتما ساخت نحوی زبان را بشناسد و یـا با کمک رابطه هنی و جانشینی زبان را پویـا و خلاق وزا یـا نماید. درون نکته ها روی ساختار جمله کار مـی شود. منظور از جمله واحد ساختاری زبان هست که شامل قسمت نـهاده و گزاره مـی باشد. درون نکته ها: زمان حال، آینده، گذشته، صفت های (ساده، برتر، برترین) ـ نمای مفعولی را ـ اضافه، صفت و ندا آمده است. توصیـه ها لازم به منظور اجرای بهتر نکته ها: 1.      نقش دستوری کلمـه گفته نمـی شود و بطور غیرمستقیم مورد نظر است. 2.   با ...

  • بررسی ساختاری کتب فارسی (بخوانیم و بنویسیم)پایـه اول ابتدایی

    <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />نویسنده : فاطمـه قنبرپور سالک معلمـی (دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیـات فارسی و آموزگار پایـه اول ابتدایی) چکیده: توجه بـه کتابهای درسی بـه ویژه کتب آموزش زبان هر کشور بـه عنوان سند معتبری از اه بلند مدت جهت توسعه ی فرهنگ آن کشور ، امری ضروری بـه نظر مـی رسد . با توجه بـه گذشت چند سال از تالیف کتب جدید فارسی ، درون این مقاله سعی شده هست تا کتابهای فارسی پایـه اول از نظر ساختار ظاهری و محتوایی مورد نقد و ارزیـابی قرار گیرد . درون زمـینـه ي ساختار ظاهری کتاب ، تصاویر و نحوه چینش نشانـه ها و خط مورد بررسی قرار گرفته و در زمـینـه ی ساختار محتوایی بـه مفاهیم موجود درون تصاویر بـه عنوان اصلی ترین شیوه ی انتقال مفاهیم بـه دانش آموزان توجه شده هست . کلید واژه ها : کتاب درسی ، بخوانیم و بنویسیم ، ساختار ظاهری ، ساختار محتوایی . مقدمـه : از آنجائیکه کتابهای درسی هر کشور ، سند معتبری از برنامـه ها و اه پیش بینی شده جهت توسعه ی فرهنگ و دانش اجتماعی آن کشور هست ، لذا توجه و دقت همـه جانبه درون تدوین کتب درسی کـه در کنار دیگر ابزار و امکانات مکمل ، ایفاگر نقش های گوناگون جهت تحقق اه هر جامعه هست ، امری ضروری بـه نظر مـیرسد . اساسی ترین هدف درون تدوین کتب فارسی دردوره ی ابتدایی ، آموزش زبان فارسی هست . نخستین کتابهای زبان فارسی ، پیش از آموزش رسمـی ، تنـها با تکیـه بر آموزش الفبای فارسی و سواد آموزی بود اما این کتابهاپاسخگوی نیـازهای جامعه بر اساس رویکردها و روشـهای نوین نظام زبان فارسی نبود . بنابراین بـه منظور کیفیت بخشی بـه آموزش زبان ، دو کتاب بخوانیم و بنویسیم جایگزین کتاب فارسی قدیم شد . درون این مقاله سعی شده هست تا کتابهای فارسی پایـه اول از نظر ساختار ظاهری و محتوایی مورد نقد و بررسی قرار گیرد . ساختار ظاهری : آموزش زبان فارسی پایـه اول با دو کتاب بخوانیم و بنویسیم انجام مـیگیرد . کتاب بخوانیم درون قطع بزرگتر تهیـه شده و شامل فعالیت های شفاهی (گوش ، صحبت و خواندن ) هست . درون صفحه بندی کتب بـه عواطف و احساسات کودکانـه ی دانش آموزان توجه شده و مملواز تصاویر گوناگون هست . درون رنگ بندی تصاویر نیز از رنگهای متنوع استفاده شده هست . اگر چه تصاویر موجود درون کتاب بخوانیم نسبت بـه کتاب قدیم از کیفیت بهتری چه از نظر رنگ و چه از نظر رسایی محتوا برخوردار هست ، اما درون برخی موارد خالی از اشکال نیست . بـه طور مثال درون نگاره 3 با اینکه یکی از اه تصویر ، آموزش چراغ راهنماست ، اما درون رنگ آميزي چراغ ها دقت صورت نگرفته و به گونـه ای رنگ آمـیزی شده کـه تمام چراغ ها بـه طور همزمان روشن بـه نظر مـیرسد یـا نگاره ی 7 کـه نشان دهنده گردش خانواده ...

  • نرم افزار تاپ آموزشی بخوانیم و بنویسیم چهارم دبستان/محتوای الکترونیکی بررسی اجزای تشکیل دهنده خون ان

    نرم افزار تاپ آموزشی بخوانیم و بنویسیم چهارم دبستان نرم افزار تاپ آموزشی بخوانیم و بنویسیم چهارم دبستان منبع:وبلاگ دو فرشته آسمانی ************************* محتوای الکترونیکی علوم فصل 12   محتوای الکترونیکی بررسی اجزای تشکیل دهنده خون انسان به منظور چهارمـی ها      

  • شوراي معلمان -بررسی درس فارسی (بخوانیم و بنویسیم )دروه ابتدایی

    بسمـه تعالي شوراي معلمان شماره ۴دبستان سپهان موضوع:بررسی درس فارسی (بخوانیم و بنویسیم )دروه ابتدایی   مسئول جلسه : خانم محمدي معلم  پايه دوم   خانم محمدي معلم  پايه دوم با صلواتي بر محمد و آل محمد (ص) وتسليت  ايام سوگواري امام حسين (ع)  بـه بيان چگونگي تاليف و تغييرات فارسي دوره ي ابتدايي پرداخت: وي گفت از سال  ، 1348 كتاب هاي فارسي قبلي دوره ابتدايي  تاليف شده بودو  بعداز آن تغييراتي نداشت . گذشت زمان –افزايش دانش و واژگان بچه ها و به روز شدن اطلاعاتشان باعث ضرورت تغييرات اين كتابها شد كه كتاب هاي قديمي شامل اين موارد نبود . اه تغييرات دروس فارسي دوره ابتدايي   شـهروند ان خوب تحويل جامعه بدهند مـهارتهايي گوش  افزايش يابد–خوب صحبت كنند و ارتباطات انساني  خوب وبدون تنش و توام با سعه صدر را بياموزندو برقرار كنند –خوب بخوانند و خوب بنويسند .   بخوانيم در  پايه ها پايه اول : نگاره ها –نشانـه هاي بدون حروف عربي -   روان خواني خوب ديدن – ببين وپيدا كن –بازي ونمايش از اهم مطالب بخوانيم اول است. ساختار كتاب بخوانيم دوم که تا پنجم  آغازآن  با تمحيديه و پايان آن نيايش است. هر كتاب 8 فصل دارد شامل بهداشت –دين وملي و ميهني و هنر و طبيعت  است. درس آزاد شامل شعر و متن مي باشد. كه  معلم بر اساس همان فصل دانش آموزان را بـه فعاليت آن وا مي داريم .  درون مناسبت ها هم مي توان مسائل مذهبي را درنظر گرفت و با تدريس و آموزش ادغام كرد . خطوط موجود درون كتب فارسي دوره ابتدايي : تحريري و نسخ خط از پايه اول که تا پنجم بـه خط نستعليق نزديك مي شود . دوم و سوم : علاوه بر موارد قبلي موارد  انشائي و گسترش واژگان هست . درون چهارم و پنجم : درك و دريافت و واژ آموزي و گفت شنود و نمايش و بازي هست . درون پايان هر فصل  شعر و روان خواني هست كه هدف آن لذت بردن بچه هاست كه با هم بخوانند. كتاب بنويسيم درون دوره ابتدايي   از اول که تا سوم براي هر درس 7 صفحه دارد كه از اول هفته شروع که تا هفتم تمام مي شود .صفحه پاياني درون منزل بايد  انجام شود و جنبه تفنني دارد. درون چهارم و پنجم بعد هر دودرس املاء مي نويسند .و پايان هر درس ارزشيابي انجام مي دهند   ارزشيابي 5 مرحله دارد كه از بالا بـه پايين يعني بـه ضعيف مي رسد . مولفان اين كتابها : اساتيدي چون دكتر  سنگري و عمراني و...افرادي خبره و معلمان كلاس ها آن را تدوين كردند . روش هاي تدريس : همياري و گروهي – تلفيقي و بحث گروهي تلفيقي : يعني بسط ادبيات بـه ساير دروس كه  در سال هاي بعد يك كتاب تدوين مي شود كه تلفيقي از همـه ي دروس باشد . تدريس پايه ها بـه ترتيب پايه ها : 1-     گروه بندي اتفاقي : بر اساس كا رت ها 2-     معلم ساخته   3-     دانش آموز ساخته ...

  • بررسی ریـاضی

     -  شروع آموزش با مفهومـی مانوس زمانی کـه دانش آموز به منظور اولین بار بـه مدرسه مـی آید وبا درس ریـاضی آشنا مـی شود درون کتاب خود ابتدا شکل اعداد را مـی بیند وسپس نام آن ها رایـاد مـی گیرد . همزمان با پیشرفت دردرس بخوانیم وبنویسیم وآموختن شکل وصدای حروف مـی تواند اعداد ریـاضی را بـه صورت حروفی هم بنویسد واین کار ادامـه مـی یـابد که تا در نـهایت دانش آموزپایـه اول بامفاهیم ساده ریـاضی  همچون فاصله ، اندازه ، خط، جمع وتفریق و .... آشنا مـی شود و وارد پایـه بالا تر مـی گردد .در پایـه دوم نیز ریـاضی را با عدد نویسی آغاز مـی کند واین آموزش درون پایـه های سوم وچهارم وپنجم نیز ادامـه پیدا مـی کند .پس مـی توان گفت کـه مـهم ترین وجه تشابه یـا نقطه مشترک ریـاضی درون هر پنج پایـه ابتدایی شروع آموزش با عدد نویسی هست . اما ادامـه آموزش این مبحث با ورود دانش آموز بـه دوره ی راهنمایی منقطع گردیده و به یک باره این رابطه گسیخته مـی شود . دانش آموزی کـه به تازگی بـه مرحله ی جدیدی از آموزش گام نـهاده هست در همان ابتدا با مطالب بیگانـه و نا آشنایی درون زمـینـه درس ریـا ضی مواجه مـی گردد . شاید بـه عقیده عده ای آموزش عددنویسی درون دوره ی ابتدایی کامل شده هست ونیـازی بـه ادامـه ی آن درون مراحل بعدی دیده نمـی شود . اما بهتر هست این حلقه ی اتصال هم چنان حفظ شود ودر سال اول راهنمایی ضمن یـاد آوری عدد نویسی سال قبل ،نوشتن وفراگیری اعداد بزرگ تر از مـیلیـاردمورد توجه قرار گیرد . 2-  ادامـه ی آموزش با توجه بـه یـادگیری های قبلی  همانگونـه کـه مطلع هستید حجم زیـادی از آموزش مفاهیم درون ریـاضی پایـه پنجم مربوط بـه آموزشرها ( مفهومر ها – جمع وتفریقرها – مقایسهر ها – ضرب وتقسیمرها  - ساده وتساویرها )مـی باشد . طی بررسی وتحقیق وتجربه ی سال ها آموزش مـی توان بـه این نتیجه رسید  که مفاهیم مربوط بهر ها یکی ازدلپذیر ترین بخش ها درون کتاب ریـاضی هست و دانش آموزان علاقه ی بیشتری نسبت بـه آن دارند . بـه علاوه این مورد توجه بودنرها را درون تجزیـه وتحلیل نتایج امتحانات مـی توان به  وضوح مشاهده نمود . بعد باید گفت درصورتی کـه در کتاب ریـاضی درسال اول راهنمایی ابتدا بـه طور مختصر ادامـه ی مبحث عدد نویسی پی گیری مـی شد و سپس آموزشر متعارفی کـه هم اکنون درون صفحه ی 38 کتاب هست عنوان مـی گردید ، درون کاهش وحل مشکلات عمده ای از جمله افت تحصیلی درون درس ریـاضی بی تاثیر نبود . باتوجه بـه مراحل رشد درون تئوری پیـازه ، دانش آموزان دوره ی ابتدایی ( 7 که تا 11 سالگی ) درون دوره ی عملیـات منطقی عینی قرار دارند . درون این مرحله کودک بـه لحاظ شناختی بـه مفهوم نگهداری ذهنی دست پیدا مـی کند . یعنی کودک وضع ثابتی را درون اشیـاء و پیرامون خود بـه وجود مـی آورد و مفاهیم عدد ...

  • بررسی محتوای درسی ابتدائی با محوریت همت مضاعف،کارمضاعف

    هرجاتوانستیم درست بفهمـیم وتشخیص دهیم و وارد صحنـه شویم؛غلبه با ماست.      مقام معظم رهبری           بررسی محتوای درسی ابتدائی با محوریت همت مضاعف،کارمضاعف جهت ارائه بـه همایش استانی همت مضاعف،کارمضاعف درون آموزش و پرورش بهمن1389 مازندران- بابل           علی اکبررئیس پور (40865587) آموزگار پنجم دبستان هیأت امنائی مـیناگر بابل   چکیده: درون سال همت مضاعف،کارمضاعف استفاده از مبانی همت مضاعف،کارمضاعف در  محتوای درسی ابتدائی مورد بررسی قرار گرفت،این مبانی از بررسی منابع تحقیق حاصل شد.جامعه آماری کتاب بخوانیم سوم و هدیـه های آسمان پنجم ابتدائی است،روش مورد استفاده تحلیل محتوابوده ونتایج پژوهش نشان مـی دهد کـه درصد پائینی (کمتر از %50) از مبانی همت مضاعف،کارمضاعف درون متون جامعه آماری وجود دارد.همچنین موارد استفاده از دو مبنا هم بسیـار کمتر از نتیجه بالا بود، وموضوع کتاب هم درون مـیزان استفاده از مبانی همت مضاعف،کارمضاعف نقش دارد.   مقدمـه:    ثمرات پر از خیر وبرکت نام گذاری سال های گذشته توسط مقام معظم رهبری همانند ارتقای قابل توجه ایران درون زمـینـه تولید علم ودانش درون سطح دنیـا(موفقیت های پژوهشکده رویـان،فرستادن موشک های برو...) توجه همـه ی مردم و مسئولان بـه پرهیز از اسراف و تجمل گرایی وحرکت بـه سوی اصلاح الگوی مصرف کـه در سطح جامعه نمایـان گردید.  این توجهات و تلاشـهای مردم و مسئولین درون راستای نوآوری و شکوفایی ، تولید و کار و اصلاح الگوی مصرف، قابل تقدیر مـی باشد اما کافی نیست ،چرا کـه رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال 1389 بـه نام سال همت مضاعف و کار مضاعف ، تاکید فرمودند : « اين تلاشـها درون حد خود، با ارزشى است؛ موجب تقدير است.» اما با توجه بـه پتانسیل این ملت اسلامـی بسیـار نا چیز است؛ سال1389  ازسوی مقام معظم رهبری بـه عنوان سال همت مضاعف،کار مضاعف نام گزاری گردید کـه نشان دهنده جهت گیری و هدف رسانی ملت ایران اسلامـی است.نگاه تیزبینانـه ی مقام معظم رهبری بنا بـه ضرورتی بوده کـه در متن جامعه احساس مـی شد؛ وهر کامـیابی بعد از تحمل سختی ها و مشکلات محقق مـی شود: «نابرده رنج گنج مـیسر نمـی شود مزد آن گرفت جان برادر کـه کار کرد»     یکی از موضوعات مـهم درون بیـانات رهبر معظم انقلاب درون پیـام نوروزی سال 89 ، تاکید بر نظارت و بازخوردگیری مسئولین درون فعالیتها و تلاش ها به منظور عمران و آبادانی و پیشرفت کشور و تقدیر از آن هست ؛ " بر همـه‏ى ناظران منصف فرض هست كه از اين تلاشـها، از اين زحمات و كار و كوششى كه براى عمران و آبادانى و پيشرفت كشور درون عرصه‏هاى مختلف انجام گرفت، قدردانى كنند." کلیـه مدیران موظفند با نگاه سیستماتیک بـه سازمان خود ، از خروجی های سازمان ، فیدبک ...

  • گزارش فعالیتهای گروه های آموزشی پایـه سوم ابتدایی 87-86

                             « بـه نام خالق هستی»                 سال شکوفایی و نوآوری( سال 87) گزارش عملکرد و فعالیت سالانـه ی گروه آموزشی پایـه سوم  ابتدایی استان چهار محال وبختیـاری درون سال تحصیلی 87-86 درون جلسه ای کـه با شرکت اعضای گروه آموزشی پایـه ی سوم استان درون محل اتاق کنفرانس پژوهشکده ی تعلیم و تربیت استان درون تاریخ 20/3/87 برگزار گردید، گزارش عملکرد این گروه بـه شرح ذیل تهیـه و تنظیم گردید: 1- تنظیم وتهیـه ی فرم فعالیتهای پیش بینی شده به منظور یکسال کار و فعالیت گروه آموزشی پایـه سوم ابتدایی ( درون تاریخ 20/7/86) 2- تهیـه و تنظیم جدول زمانبندی دروس پایـه سوم ابتدایی بـه همراه تهیـه ی برنامـه ی پیشنـهادی هفتگی درس بخوانیم- بنویسیم فارسی سوم ابتدایی( درون تاریخ 16/7/86) 3- تهیـه ی CD روش تدریس قرآن درسی پایـه سوم و نقد و بررسی کتاب ژرف اندیشان درون تاریخ (23/7/86). تهیـه و ارسال « مراحل روش آموزش املا» بـه مدارس سطح استان. ( که تا تاریخ 23/7/86) 4- نشست مشترک گروه های آموزشی پنج پایـه ی تحصیلی استان درون نوبت یک و دو با خانم پور جعفری مدیر اجرایی نوبت یک گروه های آموزشی، کـه در این جلسه مقرر شد، درون هنگام بازدید گروه های آموزشی استان از کلاس های همکاران درون سطح استان، درون صورت مشاهده ی اشکال راهکار عملی بـه ایشان ارائه دهند. هم چنین درون این نشست جناب آقای کریمـی درون رابطه با تهیـه ی پیک های بهاری و نواحی و مناطقی کـه تهیـه ی آن را تقبل نموده اند وبررسی هایی نـهایی و رفع اشکالات احتمالی آن ها توسط گروه های آموزشی استان صحبت نمود.( درون تاریخ 30/7/86) 5- تهیـه وتنظیم نمونـه سؤالات درس ریـاضی جهت آزمون پایـانی مـهر ماه( درون تاریخ 7/8/86) 6- تهیـه و تنظیم نمونـه سؤالات درس بنویسیم( انشا) جهت استفاده ی همکاران درون مناطق و نواحی و بررسی CD قرآن درسی پایـه سوم ابتدایی تهیـه شده توسط استان قم و توصیـه بـه استفاده از آن درون سطح مدارس استان، تهیـه وتنظیم جزوه ی آموزشی- بهداشتی« ارتباط اجتماعی و اهمـیّت آن درون رابطه بااحساس امنیت» ارسال فراخوان مربوط بـه درس قرآن« پیرامون مسابقات داستان نویسی، نقّاشی، فعالیت های فوق برنامـه، حفظ سوره ها ونقّاشی پیرامون پیـام های قرآنی» جهت انس بیشتر دانش آموزان با قرآن مجید و علاقه بـه یـادگیری آن،( توسط دبیرخانـه قرآن) ارسال فراخوان مربوط بـه مشکلات یـادگیری درون درس ریـاضی پایـه سوم ابتدایی، ارسال فراخوان مربوط بـه نقد و بررسی« کتب هدیـه های آسمان پایـه ی سوم» توسط همکاران درون سطح استان و ارسال آن بـه گروه های آموزشی مربوط‌ی خویش  وانعکاس این نظرات بـه گروه آموزشی پایـه سوم استان، توسط گروه آموزشی پایـه سوم استان، و بررسی CD آموزشی دروس پایـه سوم ابتدایی بـه صورت چند رسانـه ای.( که تا تاریخ 21/8/86) ...

  • تحلیل محتوای کتب درسی فارسی و علوم دورۀ ابتدایی درون ارتباط با محیط زیست و حفاظت از آن

    موضوع:تحلیل محتوای کتب درسی فارسی و علوم دورۀ ابتدایی درون ارتباط با محیط زیست و حفاظت از آن   تعداد صفحات:165   نوع فایل:  word   ____________________________ فهرست مطالبفصل اول طرح تحقیق    مقد مـه    تعریف و بیـان مسأله تحقیق    اهمـیت و ضرورت تحقیق    اه تحقیق    اه ویژه تحقیق    سؤالات پژوهش    تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش    محدودیت های پژوهش    فصل دوم ادبیـات تحقیق    مقدمـه    تعاریف مفاهیم     انواع محیط زیست     آموزش حفاظت از محیط زیست     ادبیـات قدیم و جدید درون مورد محیط زیست    اقتصاد و محیط زیست     توسعه و محیط زیست     آلودگی محیط زیست     مفهوم جامع آلودگی و انواع آلوده كننده ها     اهمـیت جنگل وفضای سبزدرمبارزه باآلودگی محیط زیست     اهمـیت جنگل وفضای سبزدرمبارزه با آلودگی محیط زیست ( هوا - آب - خاك ).    قوانین و مقررات حفاظت ازمحیط زیست     دین و محیط زیست     وظایف حكومت اسلامـی درقبال محیط زیست     اه آموزش محیط زیست درون دوره ابتدایی     رابطه برنامـه درسی وحفاظت ازمحیط زیست ( اه برنامـه درسی محیط زیست).    شاخه شناخت و رفتارها     نظری براندیشـه ها وآراء درمورد برنامـه درسی ومحتوای كتاب درسی     تولد رسمـی برنامـه درسی     مسایل ، اجزاء وعناصربرنامـه درسی     تعریف محتوا     انتخاب محتوا     ارائه محتوا     سازماندهی محتوا     رویكرد موضوعات مجزا     تحلیل محتوا ، تعریف وجایگاه     تاریخ تحولی تحلیل محتوا     كاركردها وكاربردهای تحلیل محتوا     ویژگی های تحلیل محتوا     اقدامات جهانی به منظور آموزش وحفاظت ازمحیط زیست    چشم انداز تحولات وآموزش های زیست محیطی درون ایران     فصل سوم روش شناسی تحقیق    مقدمـه     روش تحقیق     جامعه و نمونـه آماری     روش و ابزارجمع آوری اطلاعات    روش تجزیـه و تحلیل اطلاعات     فصل چهارم تجزیـه و تحلیل داده ها    مقدمـه    مشخصات و توضیحات مربوط بـه هر ستون از جدول وتعریف عملیـاتی مقوله های آن    تجزیـه وتحلیل كتب درسی علوم تجربی دوره ابتدایی    تجزیـه و تحلیل كتاب علوم سال اول ابتدایی    تجزیـه و تحلیل كتاب علوم سال دوم ابتدایی    تجزیـه تحلیل كتاب علوم سال سوم ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتاب علوم سال چهارم ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتاب علوم سال پنجم ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتب درسی فارسی بخوانیم دوره ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتاب فارسی بخوانیم سال اول ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتاب فارسی بخوانیم سال دوم ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتاب فارسی بخوانیم سال سوم ابتدایی    تجزیـه وتحلیل كتاب فارسی بخوانیم سال چهارم ...

  • درس شیرین ریـاضی (2)

    بررسی محاسن و معایب کتب ریـاضی دوره ی  ابتدایی و ارائه ی راه کارهای رفع آن ها        یـادم مـی آید ، حدود سه چهار سال پیش ، یکی از دوستانم مجموعه ای از کتاب های ریـاضی دوره ی ابتدایی کشور آلمان را برایم آورد و من کنجکاوانـه ، اگر چه زبان آلمانی را بلد نبودم ، بـه آن ها نگاه مـی کردم و برایم جالب بود که  کتب درسی و مخصوصاً کتاب های درسی دوره ی ابتدایی یک کشور صنعتی ،  چگونـه هست . بعد از بازدید و بررسی آن ها متوجّه چند نکته ی جالب شدم : اوّل قطع کتاب ها ،  کـه در ابعاد 30×20 طرّاحی شده بود و همان طور کـه مـی دانید کودکان ابتدایی بـه کتاب های بزرگ علاقه ی خاصی دارند و این امر فقط درون کتاب های فارسی و هدیـه های آسمان  و علوم تجربی رعایت شده هست . دوم جنس کاغذ استفاده شده درون آن ها  ، کـه مثل مجلّه های گران قیمت خودمان از کاغذ روغنی و بعضی از صفحه ها از کاغذ اندونزی ، تهیـه شده بود . سوم مطالب کتاب ها ، کـه خیلی مختصر و مفید بود و به جای تکرار زیـاد دروس ،  تمرین های زیـادی داشت . همچنین استفاده از تصاویر زنده و جذاب و دارای شخصیّت های دوست داشتنی کودکان موجب علاقه مندی آنان نسبت بـه یـادگیری درس شیرین ریـاضی شده بود . مطالب فوق و مقدّمـه ی کوتاه ارائه شده ، حقیر را برآن داشت  که تا به بررسی اجمالی کتب ریـاضی دوره ی ابتدایی بپردازم ، امّا ابتدا خوبی های آن را بیـان مـی نمایم . چون همـیشـه معتقدم کـه در یک انتقاد سازنده ، ابتدا حتما خوبی های یک چیز را دید و سپس بـه بررسی کاستی های آن پرداخت . بـه همـین خاطر ، ابتدا محاسن آن ها را مورد ارزیـابی قرار  مـی دهم . محاسن : -   طرّاحی جلد کتاب ها بسیـار عالی و دارای پیـام های آموزنده ای است  و توازن درون استفاده از تصاویر و پسر درون داخل آن ها رعایت شده هست . -   مطالب کتاب هم بسیـار ساده و روان  مـی باشد  کـه از این نظر با کتب درسی کشورهای پیشرفته ای مثل آلمان ، ژاپن و آمریکا برابری دارد و شاید هم از آن ها بالاتر باشد . -   طرح خاطراتی از زندگی امام خمـینی (ره) بسیـار عالی بوده هست و امـیدواریم کـه بهتر و بیشتر از آن ها استفاده شود . معایب کلّی : 1-       قطع کتاب ها بسیـار کوچک و جنس کاغذ آن ها نامرغوب هست و این عامل تأثیر منفی درون رنگ بندی و طرّاحی مطالب و شکل های کتب دارد . 2-      نام کتاب هم بـه نظر حقیر ، با توجه بـه گستردگی علم ریـاضی و در بر گرفتن علومـی چون منطق و فلسفه  ، و ارائه ی دروس حساب و هندسه اشکال دارد. 3-      انسجام و پیوستگی درباره ی مطالب ارائه شده ی دروس رعایت نشده هست . بـه طور مثال ،  موضوع عدد نویسی و مباحث مربوط بـه آن ، درون تمام کتب ریـاضی جدا از هم مـی باشد کـه باید درون کنار هم آموخته شوند .  4-      تمرین های کتاب نسبت ...

  • نمونـه طرح درس بخوانیم وبنویسیم اول ابتدایی

    عناصر ترکیب سیستمـی تدریس تعیین مفهوم محوری: آموزش صدا ونشانـه ی ( چـ     چ ) تحلیل مفهوم - آموزش نشانـه ی (چـ چ ) - ایجاد توانایی خواندن ونوشتن کلمات با حروف خوانده شده . - شناخت حیوانات اهلی مانند : و... - شناخت چوپان ومسولیتی کـه دارد. - آشنایی با چشمـه  وچراگاه . - تشخیص صدای ( چـ چ) درون اول ، وسط وآخر کلمات . تنظیم اه جزئی وتعیین ساختار دانش الف) حیطه شناختی (دانش) - مـی تواند نشانـه ی (چـ  چ ) را تلفظ کند .(طبقه دانش) - به منظور نشانـه ی (چـ چ) مـی تواند مثال بزند .(طبقه فهمـیدن) - دانش آموز به منظور نشانـه ی (چـ چ) کلمات خارج از کتاب کشف مـی کند .( طبقه کاربرد) - فراگیر مـی تواند داستان یـا خاطره ای کـه در مورد چوپان بیـان کند.( طبقه ترکیب) ب)حیطه عاطفی (نگرشی) - فراگیر به منظور بیـان تصاویر کتاب علاقه مند است(طبقه دریـافت ) - فراگیر بـه مرتب پازل علاقه مند هست (طبقه دریـافت ) - علاقه مند بـه شنیدن درس جدید مـی باشد. (طبقه دریـافت ) - پذیرش این امر کـه در هنگام صحبت دوستان بـه آن ها گوش دهد.(طبقه ارزش گذاری) - فراگیر تفاوت بین زندگی درون روستا وشـهر را تمـیز مـی دهد. ( طبقه تبلور) پ) حیطه روان حرکتی (مـهارتی) - نشانـه ی (چـ چ) را با چشم بسته درون هوا مـی نویسد. - فراگیر با هماهنگی چشم ودست اجزای پازل را کنار هم مـی چیند. - کلماتی کـه دارای نشانـه (چـ چ) هستند پیدا مـی کند. - فراگیر بعد از تدریس متن کتاب را بـه صورت روان مـی خواند. ارتباط درس با موضوعات دیگر زیستی: توجه بـه نقش چوپان درون زندگی روستایی . هنری: خواندن شعر بـه صورت آهنگین. دینی: خواندن قرآن ودعا به منظور دیگران . اجتماعی: درون گروه مشارکت دارد و به حقوق دیگران احترام مـی گذارد. ارتباط درس با هوش های هفتگانـه بدنی حرکتی: فراگیران درون آماده وسایل وانجام فعالیتهای مربوط درون گروه مشارکت مـی کند. منطق ریـاضی: با نظم وانسجام مخصوص درگروه فعالیت مـی کند. وزنی موسیقیـایی: از خواندن شعر لذت مـی برد. لفظی زبانی: با همدیگر گفتگو مـی کنند- مـی خوانند- پاسخ مـی دهند- سئوال مـی کنند. فضایی تجسسمـی: خوب وبا دقت کافی مـی بیند ومشاهده مستقیم دارد. درون فردی: درون خواندن اعتماد بـه نفس دارد وبه علایق خود توجه  دارد. برون فردی: درون گروه با یگدیگر فعالیت مـی کنند وبه احساسات همدیگر توجه دارند. الگوی تدریس: پیش سازمان دهنده روش تدریس: توضیحی- نمایشی- همـیاری (تلفیقی) مدل کلاس: بـه صورت نعلی (U) وبهتر هست هر گروه از چهار نفر بیشتر نباشد. مواد آموزشی: چسب مایع ، پازل  ، کارت های رنگی .   فعالیت های قبل از تدریس: 1-    سلام واحوالپرسی           2-  حضور وغیـاب        3-  رسیدگی بـه وضعیت جسمـی وروحی 4-  خواندن یک سوره بـه صورت دسته جمعی پرسشـهای ملاکی: از ...




[بررسی بخوانیم چهارم ابتدایی شکل های مخفی هنر چهارم ابتدایی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 06:30:00 +0000