-
سنج و دمام
مراسم عزاداري درون جنوب ايران با سنج و دمام آغاز مى شود. صدای دمام درون واقع بعد از سلام و دعاى آخرين روضه خوان، صدای دمام بلافاصله بوق بـه صدا درون مى آيد. صدای دمام بوق كه از جنس شاخ نوعى گوزن هست و زيبايى ظاهرى خاصى نيز دارد، آغاز مراسم را اعلام مى كند. بعد از چند لحظه، دمامـها با ريتم خاص بـه صدا درون مى آيند و سنج ها نيز خود را با دمام هماهنگ مى كنند. گروه سنج و دمام متشكل از هفت دمام و چهار الى ده سنج نواز است. دمامـها نيز ترتيب خاص دارند. يك نفر درون ابتدا ايستاده كه بـه او اشكون (Eshkoun) نواز مى گويند. درون دو سوى او شش نفر (هر سمت سه نفر) قرار مى گيرند. دو نفر نزديكترين بـه شخص اول غمبر (Qember) نواز نام دارند. نوازنده اشكون وظيفه تغيير درون ريتم و در واقع شكستن ريتم را بر عهده دارد که تا بر تنوع ساختارى اجرا بيفزايد. غمبرها وظيفه تهييج و تحرك اشكون نواز را بر عهده دارند. ريتم ساير دمامـها ثابت است. تركيب سنج و دمام و بوق كه درون فواصل با ريتم خاص بر مجموعه افزوده مى شود، جلوه و شكوه خاصى دارد. اين مراسم علاوه بر جنبه اعلام آن، درون ايجاد حس و خلق فضا بسيار مؤثر است.گروه سنج و دمام معمولاً از فاصله اى نزديك بـه جايگاه اجراى مراسم كار خود را آغاز و آرام آرام بـه سوى جايگاه اصلى حركت مى كنند. مدت زمان كار آنـها، بسته بـه اهميت شب اجرا از پانزده که تا چهل دقيقه بـه طول مى انجامد، يك نفر درون ميان اجرا كنندگان وظيفه هماهنگى، هدايت و تغيير نفرات نوازنده را عهده دار است.زمان اجرا، ريتم ثابت و حجم صدايى، محيط و شنونده را درون فضايى خاص قرار مى دهد که تا هرچه بيشتر خود را براى ادامـه مراسم آماده سازد. بعد از سنج و دمام، نوحه خوانى آغاز مى شود.
-
صدای سنج و دمام
دانلود سنج و دمام
-
نوحه های بوشـهری (دانلود)
نوحه خوانی و مداحی درون استان بوشـهر از جایگاه والایی برخوردار هست و با شور و هیجان خاصی برگذار مـی شود مداحان درون بوشـهر بسیـار مورد احترام هستند و در دل مردم جای دارند این نوع زنی کـه معروف هست به زنی بوشـهری از زمان عباس درون یـانورد شروع شد و در شـهرهای دیگری چون خوزستان و بندر عباس رواج یـافت و حتی بـه کشورهای عربی مثل کویت و بحرین و شـهرهای مثل بصره عراق رفت و با کمـی تغییر درون این شـهرها شاهد هستیم. این هم چند نوحه بوشـهری با صدای مداحان معروف بوشـهر به منظور دانلود: صدای دمام استاد گراشی دانلود/ استاد گراشی دانلود مرحوم بخشو دانلود/ استاد غلامرضا وزان دانلود مرحوم علی دشتی برای دانلود نوحه های سبک خوزستان مـی توانید بـه وبلاگ دوست خوبم اقای سامان ملیحه بروید: استاد جمال خجسته دانلود استاد جمال خجسته دانلود مراسم سنج دمام درون بوشـهر پیدایش این سازها درون بوشـهر بـه خاطر نزدیکی بوشـهر بـه کشورهای عربی بوده و مسافرت های بوشـهریـها بـه کشورهای افریقایی و وجود اقوام عرب و افریقایی کـه به بوشـهر مـی امدنده اند و در سالهای قدیم بوشـهر یکی از مـهمترین شـهرهای تجارت بوده است . بـه ویدوهای زیر نگاهی مـی اندازیم: سنج دمام تصویری سنح دمام تصویری چاوشی خوانی چوشی خوانی یـا چاوشی خوانی از جمله دیرینـه ترین موسیقی رایج درون بوشـهر بوده هست .چاووشی خوانان به منظور اگاهی مردم درون هنگام بدرقه یـا استقبال زایرانی کـه به زیـارت مکه معظمـه و عتبات عالیـات مـی روند اشعاری را با اوازی خاص سر مـی دهند. نمونـه یـا از اشعار چاوشی خوانی: بر مشام مـی رسد هر لحظه بوی کربلا درون دلم ترسد بماند ارزوی کربلا تشنـه اب فراتم ای اجا مـهلت بده که تا بگیرم درون بغل قبر شـهید کربلا چاوشی خوانی با صدای اقای قنبری تصویری چاوشی خوانی با صدای مرحوم بخشو دانلود برای اطلاعات بیشتر بـه کتاب اهل ماتم نوشته محسن شریفیـان رجوع کنید.
-
سنج ودمام
دوستم محرم نزدیک هست هر شـهری آباد و رسوم خاص خود را درون این ماه دارد ولی مراسم جنوبیـها زیبا و دلنشین هست .این مطلب را بخوانید سنج و دمام از آبادان طنین سنج و دمام از آبادان نگاهی بـه آیین های نوحه خوانی و عزاداری حماسه محرم درخطه جنوب درنواحی جنوب غربی ایران که تا جنوب شرقی آن، نوحه خوانی، نوازندگی سنج و دمام درون ماه محرم و صفر حکایت از دردها و غمـهای فراوان دارد. درون ماه محرم و صفر از سازهایی جهت نوازندگی غم و حماسه بنام سنج، دمام و بوق استفاده مـی شود کـه نواختن آن حالتی درون انسان بوجود مـی آورد کـه او را به منظور زنی و عزاداری آماده مـی نماید. درون گذشته دور بدلیل نبود سیستم اطلاع رسانی و صوتی، بانواختن سنج و دمام ساکنین محلات را جهت عزاداری خبردار مـی د. سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی هست که سابقه آن بـه بیش از ۱۰۰سال مـی رسد و آن طور کـه از گذشته باقی هست از کشورهای آفریقایی بدلیل مسافرتهای دریـایی جنوبیـها، بـه ایران آورده شده است. زنگبار افریقاو مسلمانان آن بـه نوعی عزاداری با سازهای مذکور پرداخته و ملوانان چون وجه مشترک دردهای و غمـهای خودشان را با آنان احساس کرده از این سازها درمراسم عزاداری خود درون ایران استفاده کرده و نسل بـه نسل تحویل ما گردید. ازیک طرف صدای سنج و دمام تداعی کننده طبل زمان جنگ و حماسه روز عاشورا هست و از طرف دیگر وسیله ای به منظور خبر و آمادگی مردم آنزمان بوده هست که همراه با یک نوع بوق مخصوص کـه از شاخ حیوانات ساخته مـی شود، همگی نوعی تهیج وتحریک رادرمردمـی کـه قصد عزاداری و زنی دارند، بوجود مـی آورد. ترتیب و تعداد دمام زنان و نوازندگان سنج درون نقاط مختلف جنوب، متفاوت است، درون بوشـهر مجموع دمام و سنج زنان ۷،۵و ۹و گاهی بیشتر است، یعنی یک نفر بـه عنوان “اشکون”(که دمام زن حرفه ای است) درون کله صف دمام زنان قرار دارد و بقیـه نفرات درون طرفین او قرار مـی گیرند دو درون سمت راست و چپ اشکون وظیفه “غمبر” را ایفا مـی نمایندو مابقی با آهنگی موزون با آنان همراهی مـی کنند، درون پایین صف دمام زنان یک نفر سنج زن قرار مـی گیرد و مابقی سنج زنان درون لابلای دمام زنان قرار گرفته و براساس یک نت مشخص نوای سنج و دمام را بـه گوش و دلهای عزاداران مـی رساندند. درون آبادان تعداد دمام زنان زوج هست و جای سنج زن درون پایین صف یک دمام زن ماهر پر مـی کند، تعداد دمام زنان بستگی بـه توان و بضاعت حسینیـه و دمام زنان دارد و در جاهایی حتی ۱۸دمام و ۱۰سنج نواخته مـی شود. شروع دمام زنی با نواختن بوق مخصوص بوده و پس از لحظاتی کـه از نواختن سنج و دمام گذشته، مجددا بوق بصدادرمـی آید واین وضع راتاپایـان نوازندگی هر از گاهی بعهده دارد. زمان نواختن ...
-
سنج و دمام چیست ؟ تاریخچه سنج و دمام
درون قسمت فوقانی بوق کوی بهبهانیهای بوشـهر سری از جنس نقره قرار دارد کـه به آن تاج مـیگویند. تاج این بوق درون هندوستان ساخته شده و بر روی آن قلم زنی شدهاست و همزمان با این بوق کـه جزو قدیمـیترین بوقهای منطقهاست وارد بوشـهر شدهاست البته از دیگر زینتهای این بوق حلقههایی هست که مانند طوق بر روی آن قرار گرفته و همچنین دستهای کـه در ابتدای بوق مشاهده مـیشود این زینتها همگی از جنس نقره مـیباشند و حکاکی شدهاند بوق کوی بهبهانیها پنج طوق داشته کـه دو تای آن مفقود شده و در حال حاضر تنـها سه طوق دارد. بوق دارای صداهایی از دو اکتاو هست و با فشار هوا و تغییرفواصل آن عوض مـیشود. ابتدا و انتهای سنج و دمام بوق زده مـیشود و در حین اجرای سنج و دمام این ساز بداهه نوازی مـیکند بوق یک (دهنی) و یک خروجی دارد. بوقها دارای اندازههای متفاوتی هستند مثلاً بوق مسجد بهبهانیـها سه پیچه بوده و بزرگتر از بوق مسجد شنبدی هست که دو پیچ دارد. بوق بهبهانیها یکصد و چهار سانتیمتر طول و هشتاد و شش سانتیمتر ارتفاع دارد. بـه منظور حفظ و ممانعت از تخریب این ساز هر چند گاه یک بار با روغن کنجد آن را چرب مـیکنند، این کار مانع از ترک خوردن آن مـیشود. سنج این ساز از دسته سازهای زنگ وار، بدون ارتفاع معین است. متشکل از دو قرص فلزی مدور بـه قطر ۳۰ که تا ۴۰ سانتیمتر کـه به هم کوبیده مـیشوند (قرصها بی شباهت بـه سینی نیستند). هر یک از قرصها درون ناحیـهٔ مرکزی پشت خود حلقهای چرمـی دارند کـه نوازنده آن را بـه دست مـیکند. اجرای متداول بیشتر این هست که لبهٔ قرص را با یکدیگر درون تماس دهیم یـا یک قرص را بر قرص دیگر سُر دهیم [۲]. همچنین مـیگویند آلیـاژی هست از هفت فلز کـه به آن هفت جوش گویند. این ساز نیز از شـهر پونای هند آورده شدهاست، سنج سر ضرب را نگه مـیدارد، البته بعضی از نوازندگان هنگام نوازندگی سنج اصطلاحاً ریز مـیگیرند و به عبارتی ریتم را خرد مـیکنند. این ساز دارای قطری بین بیست که تا بیست و پنج سانتیمتر و دارای دستهای کوتاه بـه اندازه ده سانتیمتر هست و به منظور اینکه بر اثر تماس با دست زنگ صدای آن از بین نرود دستهها را با تکههای پارچه عایق مـیکنند. دمام این ساز کـه قبلاً راجع بـه آن بـه تفصیل بیـان شده درون یک گروه سنج و دمام دارای موقعیتهای مختلفی هست نوازنده با چوبی از جنس شاخههای درخت خرما بر روی آن مـینوازد این چوب با اندازهای حدود چهل سانتیمتر حتما هنگام نوازندگی درون دست راست نوازنده باشد و بر آن طرف از دمام نواخته شود کـه بدون علامت است، نوازنده همچنین با دست دیگر خود (بدون چوب) بر آن سوی دمام (که نشاندار است) مـینوازد. طرف نشاندار را ...
-
تاریخچه دمامزنی ویژه محرم درون بوشـهر + فیلم
حسینیـه حضرت قاسم(ع) بـه نقل از خبرگزاری فارس: درون گذشته دور بـه دلیل نبود سیستم اطلاعرسانی، با نواختن سنج و دمام ساکنان محلات را به منظور عزاداری خبردار مـید. سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی هست که سابقه آن بـه بیش از یک قرن مـیرسد. بـه گزارش خبرنگار «تکیـه خبر» خبرگزاری فارس، درون نواحی جنوب غربی ایران که تا جنوب شرقی آن، نوحهخوانی، نوازندگی سنج و دمام درون ماه محرم و صفر حکایت از دردها و غمهای فراوان دارد. درون گذشته دور بـه دلیل نبود سیستم اطلاعرسانی و صوتی، با نواختن سنج و دمام ساکنان محلات را به منظور عزاداری خبردار مـید. سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی هست که سابقه آن بـه بیش از یک قرن مـیرسد و آن طور کـه از گذشته باقی هست از کشورهای آفریقایی بـه دلیل مسافرتهای دریـایی جنوبیها، بـه ایران آورده شده است. زنگبار آفریقا و مسلمانان آن بـه نوعی عزاداری با سازهای مذکور پرداخته و ملوانان چون وجه مشترک دردهای و غمهای خودشان را با آنان احساس کرده از این سازها درون مراسم عزاداری خود درون ایران استفاده کرده و نسل بـه نسل تحویل ما شد. از یک طرف صدای سنج و دمام تداعیکننده طبل زمان جنگ و حماسه روز عاشورا هست و از طرف دیگر وسیلهای به منظور خبر و آمادگی مردم آن زمان بوده هست که همراه با یک نوع بوق مخصوص کـه از شاخ حیوانات ساخته مـیشود، همگی نوعی تهییج و تحریک را درون مردمـی کـه قصد عزاداری و زنی دارند، ایجاد مـیکند. ترتیب و تعداد دمام زنان و نوازندگان سنج درون نقاط مختلف جنوب کشور متفاوت است، درون بوشـهر مجموع دمام و سنجزنان پنج، هفت یـا 9 نفر و گاهی بیشتر است، یعنی یک نفر بـه عنوان «اشکون» (دمامزن حرفهای) درون جلوی صف دمام زنان قرار دارد و بقیـه نفرات درون طرفین او قرار مـیگیرند. دو نفر درون طرفین اشکون وظیفه «غمبر» را ایفا مـیکنند و مابقی با آهنگی موزون با آنان همراهی مـیکنند. درون پایین صف دمامزنان یک نفر سنجزن قرار مـیگیرد و مابقی سنجزنان مـیان دمامزنان قرار گرفته و بر اساس یک نت مشخص، نوای سنج و دمام را بـه گوش و دلهای عزاداران مـیرساندند. درون آبادان تعداد دمامزنان زوج هست و جای سنجزن را درون پایین صف یک دمامزن ماهر پر مـیکند، تعداد دمامزنان بستگی بـه توان و بضاعت حسینیـه و دمامزنان دارد و در مناطقی حتی 18 دمام و 10 سنج همزمان نواخته مـیشود. دمامزنی با نواختن بوق مخصوص شروع مـیشود و پس از لحظاتی کـه از نواختن سنج و دمام گذشت، مجدداً بوق بـه صدا درون مـیآید و این وضعیت که تا پایـان نوازندگی ممکن هست ادامـه یـابد. زمان ...
[دانلود صدای سنج و دمام - bargozideha.com صدای دمام]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 27 Jul 2018 07:54:00 +0000