• سنج و دمام

    مراسم عزاداري درون جنوب ايران با سنج و دمام آغاز مى شود. مداحی حیدر حیدر با طبل درون واقع بعد از سلام و دعاى آخرين روضه خوان، مداحی حیدر حیدر با طبل بلافاصله بوق بـه صدا درون مى آيد. مداحی حیدر حیدر با طبل بوق كه از جنس شاخ نوعى گوزن هست و زيبايى ظاهرى خاصى نيز دارد، آغاز مراسم را اعلام مى كند. بعد از چند لحظه، دمامـها با ريتم خاص بـه صدا درون مى آيند و سنج ها نيز خود را با دمام هماهنگ مى كنند. گروه سنج و دمام متشكل از هفت دمام و چهار الى ده سنج نواز است. دمامـها نيز ترتيب خاص دارند. يك نفر درون ابتدا ايستاده كه بـه او اشكون (Eshkoun) نواز مى گويند. درون دو سوى او شش نفر (هر سمت سه نفر) قرار مى گيرند. دو نفر نزديكترين بـه شخص اول غمبر (Qember) نواز نام دارند. نوازنده اشكون وظيفه تغيير درون ريتم و در واقع شكستن ريتم را بر عهده دارد که تا بر تنوع ساختارى اجرا بيفزايد. غمبرها وظيفه تهييج و تحرك اشكون نواز را بر عهده دارند. ريتم ساير دمامـها ثابت است. تركيب سنج و دمام و بوق كه درون فواصل با ريتم خاص بر مجموعه افزوده مى شود، جلوه و شكوه خاصى دارد. اين مراسم علاوه بر جنبه اعلام آن، درون ايجاد حس و خلق فضا بسيار مؤثر است.گروه سنج و دمام معمولاً از فاصله اى نزديك بـه جايگاه اجراى مراسم كار خود را آغاز و آرام آرام بـه سوى جايگاه اصلى حركت مى كنند. مدت زمان كار آنـها، بسته بـه اهميت شب اجرا از پانزده که تا چهل دقيقه بـه طول مى انجامد، يك نفر درون ميان اجرا كنندگان وظيفه هماهنگى، هدايت و تغيير نفرات نوازنده را عهده دار است.زمان اجرا، ريتم ثابت و حجم صدايى، محيط و شنونده را درون فضايى خاص قرار مى دهد که تا هرچه بيشتر خود را براى ادامـه مراسم آماده سازد. بعد از سنج و دمام، نوحه خوانى آغاز مى شود.

  • سنج و دمام

      مراسم عزاداري درون جنوب ايران با سنج و دمام آغاز مى شود. در واقع بعد از سلام و دعاى آخرين روضه خوان،بلافاصله بوق بـه صدا در مى آيد. بوق كه از جنس شاخ نوعى گوزن هست و زيبايى ظاهرىخاصى نيز دارد، آغاز مراسم را اعلام مى كند. بعد از چند لحظه، دمامـها با ريتم خاص بهصدا در مى آيند و سنج ها نيز خود را با دمام هماهنگ مى كنند. گروه سنج و دمام متشكلاز هفت دمام و چهار الى ده سنج نواز است. دمامـها نيز ترتيب خاص دارند.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />  يك نفر درابتدا ايستاده كه بـه او اشكون (Eshkoun) نواز مى گويند. درون دو سوى او شش نفر (هرسمت سه نفر) قرار مى گيرند. دو نفر نزديكترين بـه شخص اول غمبر (Qember) نواز نامدارند. نوازنده اشكون وظيفه تغيير درون ريتم و در واقع شكستن ريتم را بر عهده دارد تابر تنوع ساختارى اجرا بيفزايد. غمبرها وظيفه تهييج و تحرك اشكون نواز را بر عهدهدارند. ريتم ساير دمامـها ثابت است. تركيب سنج و دمام و بوق كه درون فواصل با ريتم خاصبر مجموعه افزوده مى شود، جلوه و شكوه خاصى دارد. اين مراسم علاوه بر جنبه اعلامآن، درون ايجاد حس و خلق فضا بسيار مؤثر است.گروه سنج و دمام معمولاً از فاصله اىنزديك بـه جايگاه اجراى مراسم كار خود را آغاز و آرام آرام به سوى جايگاه اصلى حركتمى كنند.  مدت زمان كار آنـها، بسته بـه اهميت شب اجرا از پانزده که تا چهل دقيقه به طولمى انجامد، يك نفر درون ميان اجرا كنندگان وظيفه هماهنگى، هدايت و تغيير نفراتنوازنده را عهده دار است.زمان اجرا، ريتم ثابت و حجم صدايى، محيط و شنونده رادر فضايى خاص قرار مى دهد که تا هرچه بيشتر خود را براى ادامـه مراسم آماده سازد. بعد ازسنج و دمام، نوحه خوانى آغاز مى شود. ابتدا پيش خوان، نوحه هاى آشنا و خاصى راخوانده که تا دورهاى سينـه زنى شكل گيرد. بعد از تشكيل چند دور و افزايش نسبىسينـه زن ها، نوحه خوان اصلى كار خود را آغاز مى كند. هر مكان اجرا يك پيش خوان و يكنوحه خوان دارد. نوحه خوان اصلى كه معمولاً از شـهرت و اعتبار برخوردار است، بعد ازورود، علاوه بر افزايش سينـه زن ها، سبب ايجاد شور و هيجان خاص درون مراسم سينـه زنىمى شود. بعد از خواندن چند نوحه، نوحه واحد خوانده مى شود.  واحد اوج سينـه زنى است،در اين فرم علاوه بر مـهارت نوحه خوان، سينـه زنـها با ويژگى و هيجان خاصى سينـهمى زنند. در واقع قبل از اجراى واحد، سينـه زنى بـه اوج خود مى رسد. با اعلام واحداز سوى نوحه خوان، قدرى فضا شكسته شده و به تدريج با هيجان و التهاب افزونترى ادامـهمى يابد .   تحليل فلسفي  مراسم عزاداري جنوب   اینکه وسایلی از قبیل سنج و دمام و بوق چگونـه وارد بنادر جنوبی ایران شده ، شرح دیگری دارد. مواردی کـه قراراست ...

  • سنج و دمام

    سنج و دماممراسم عزاداري درون جنوب ايران با سنج و دمام آغاز مى شود. درون واقع بعد از سلام و دعاى آخرين روضه خوان، بلافاصله بوق بـه صدا درون مى آيد. بوق كه از جنس شاخ نوعى گوزن هست و زيبايى ظاهرى خاصى نيز دارد، آغاز مراسم را اعلام مى كند. بعد از چند لحظه، دمامـها با ريتم خاص بـه صدا درون مى آيند و سنج ها نيز خود را با دمام هماهنگ مى كنند. گروه سنج و دمام متشكل از هفت دمام و چهار الى ده سنج نواز است. دمامـها نيز ترتيب خاص دارند. يك نفر درون ابتدا ايستاده كه بـه او اشكون (Eshkoun) نواز مى گويند. درون دو سوى او شش نفر (هر سمت سه نفر) قرار مى گيرند. دو نفر نزديكترين بـه شخص اول غمبر (Qember) نواز نام دارند. نوازنده اشكون وظيفه تغيير درون ريتم و در واقع شكستن ريتم را بر عهده دارد که تا بر تنوع ساختارى اجرا بيفزايد. غمبرها وظيفه تهييج و تحرك اشكون نواز را بر عهده دارند. ريتم ساير دمامـها ثابت است. تركيب سنج و دمام و بوق كه درون فواصل با ريتم خاص بر مجموعه افزوده مى شود، جلوه و شكوه خاصى دارد. اين مراسم علاوه بر جنبه اعلام آن، درون ايجاد حس و خلق فضا بسيار مؤثر است.گروه سنج و دمام معمولاً از فاصله اى نزديك بـه جايگاه اجراى مراسم كار خود را آغاز و آرام آرام بـه سوى جايگاه اصلى حركت مى كنند. مدت زمان كار آنـها، بسته بـه اهميت شب اجرا از پانزده که تا چهل دقيقه بـه طول مى انجامد، يك نفر درون ميان اجرا كنندگان وظيفه هماهنگى، هدايت و تغيير نفرات نوازنده را عهده دار است.زمان اجرا، ريتم ثابت و حجم صدايى، محيط و شنونده را درون فضايى خاص قرار مى دهد که تا هرچه بيشتر خود را براى ادامـه مراسم آماده سازد. بعد از سنج و دمام، نوحه خوانى آغاز مى شود.ابتدا پيش خوان، نوحه هاى آشنا و خاصى را خوانده که تا دورهاى سينـه زنى شكل گيرد. بعد از تشكيل چند دور و افزايش نسبى سينـه زن ها، نوحه خوان اصلى كار خود را آغاز مى كند. هر مكان اجرا يك پيش خوان و يك نوحه خوان دارد. نوحه خوان اصلى كه معمولاً از شـهرت و اعتبار برخوردار است، بعد از ورود، علاوه بر افزايش سينـه زن ها، سبب ايجاد شور و هيجان خاص درون مراسم سينـه زنى مى شود. بعد از خواندن چند نوحه، نوحه واحد خوانده مى شود. واحد اوج سينـه زنى است، درون اين فرم علاوه بر مـهارت نوحه خوان، سينـه زنـها با ويژگى و هيجان خاصى سينـه مى زنند. درون واقع قبل از اجراى واحد، سينـه زنى بـه اوج خود مى رسد. با اعلام واحد از سوى نوحه خوان، قدرى فضا شكسته شده و به تدريج با هيجان و التهاب افزونترى ادامـه مى يابد . تحليل فلسفي  مراسم عزاداري جنوب اینکه وسایلی از قبیل سنج و دمام و بوق چگونـه وارد بنادر جنوبی ایران شده ، شرح دیگری دارد. مواردی کـه قراراست بـه تحلیل مختصر آن پرداخته شود، جنبه ی کیفی ، اعتقادی و ...

  • سنج ودمام

    دوستم محرم نزدیک هست هر شـهری آباد و رسوم خاص خود را درون این ماه دارد ولی مراسم جنوبیـها  زیبا و دلنشین هست .این مطلب را بخوانید سنج و دمام از آبادان طنین سنج و دمام از آبادان نگاهی بـه آیین های نوحه خوانی و عزاداری حماسه محرم درخطه جنوب درنواحی جنوب غربی ایران که تا جنوب شرقی آن، نوحه خوانی، نوازندگی سنج و دمام درون ماه محرم و صفر حکایت از دردها و غمـهای فراوان دارد. درون ماه محرم و صفر از سازهایی جهت نوازندگی غم و حماسه بنام سنج، دمام و بوق استفاده مـی شود کـه نواختن آن حالتی درون انسان بوجود مـی آورد کـه او را به منظور زنی و عزاداری آماده مـی نماید. درون گذشته دور بدلیل نبود سیستم اطلاع رسانی و صوتی، بانواختن سنج و دمام ساکنین محلات را جهت عزاداری خبردار مـی د. سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی هست که سابقه آن بـه بیش از ۱۰۰سال مـی رسد و آن طور کـه از گذشته باقی هست از کشورهای آفریقایی بدلیل مسافرتهای دریـایی جنوبیـها، بـه ایران آورده شده است. زنگبار افریقاو مسلمانان آن بـه نوعی عزاداری با سازهای مذکور پرداخته و ملوانان چون وجه مشترک دردهای و غمـهای خودشان را با آنان احساس کرده از این سازها درمراسم عزاداری خود درون ایران استفاده کرده و نسل بـه نسل تحویل ما گردید. ازیک طرف صدای سنج و دمام تداعی کننده طبل زمان جنگ و حماسه روز عاشورا هست و از طرف دیگر وسیله ای به منظور خبر و آمادگی مردم آنزمان بوده هست که همراه با یک نوع بوق مخصوص کـه از شاخ حیوانات ساخته مـی شود، همگی نوعی تهیج وتحریک رادرمردمـی کـه قصد عزاداری و زنی دارند، بوجود مـی آورد. ترتیب و تعداد دمام زنان و نوازندگان سنج درون نقاط مختلف جنوب، متفاوت است، درون بوشـهر مجموع دمام و سنج زنان ۷،۵و ۹و گاهی بیشتر است، یعنی یک نفر بـه عنوان “اشکون”(که دمام زن حرفه ای است) درون کله صف دمام زنان قرار دارد و بقیـه نفرات درون طرفین او قرار مـی گیرند دو درون سمت راست و چپ اشکون وظیفه “غمبر” را ایفا مـی نمایندو مابقی با آهنگی موزون با آنان همراهی مـی کنند، درون پایین صف دمام زنان یک نفر سنج زن قرار مـی گیرد و مابقی سنج زنان درون لابلای دمام زنان قرار گرفته و براساس یک نت مشخص نوای سنج و دمام را بـه گوش و دلهای عزاداران مـی رساندند. درون آبادان تعداد دمام زنان زوج هست و جای سنج زن درون پایین صف یک دمام زن ماهر پر مـی کند، تعداد دمام زنان بستگی بـه توان و بضاعت حسینیـه و دمام زنان دارد و در جاهایی حتی ۱۸دمام و ۱۰سنج نواخته مـی شود. شروع دمام زنی با نواختن بوق مخصوص بوده و پس از لحظاتی کـه از نواختن سنج و دمام گذشته، مجددا بوق بصدادرمـی آید واین وضع راتاپایـان نوازندگی هر از گاهی بعهده دارد. زمان نواختن ...

  • مراسم شب ششم محرم 91 نریمان پناهی و گروه سنج و دمام بیت الزهرا

    دانلود مراسم شب ششم محرم 91 کربلایی نریمان پناهی و گروه سنج و دمام بیت الزهرا درون لینک زیرhttp://s3.picofile.com/file/7582918602/New_1.mp3.htmlhttp://s2.picofile.com/file/7582916448/New_VTS_02.mp3.htmlhttp://s3.picofile.com/file/7582917525/New_VTS_03.mp3.htmlhttp://s2.picofile.com/file/7582918060/New_VTS_04.mp3.html

  • نوحه های بوشـهری (دانلود)

    نوحه خوانی و مداحی درون استان بوشـهر از جایگاه والایی برخوردار هست و با شور و هیجان خاصی برگذار مـی شود مداحان درون بوشـهر بسیـار مورد احترام هستند و در دل مردم جای دارند این نوع زنی کـه معروف هست به زنی بوشـهری از زمان عباس درون یـانورد شروع شد و در شـهرهای دیگری چون خوزستان و بندر عباس رواج یـافت و حتی بـه کشورهای عربی مثل کویت و بحرین و شـهرهای مثل بصره عراق رفت و با کمـی تغییر درون این شـهرها شاهد هستیم. این هم چند  نوحه بوشـهری با صدای مداحان معروف بوشـهر به منظور دانلود: مداحی حیدر حیدر با طبل استاد گراشی دانلود/ استاد گراشی دانلود مرحوم بخشو دانلود/ استاد غلامرضا وزان دانلود   مرحوم علی دشتی  برای دانلود نوحه های سبک خوزستان مـی توانید بـه وبلاگ دوست خوبم اقای سامان ملیحه بروید: استاد جمال خجسته دانلود استاد جمال خجسته دانلود مراسم سنج دمام درون بوشـهر پیدایش این سازها درون بوشـهر بـه خاطر نزدیکی بوشـهر بـه کشورهای عربی بوده و مسافرت های بوشـهریـها بـه کشورهای افریقایی و وجود اقوام عرب و افریقایی کـه به بوشـهر مـی امدنده اند و در سالهای قدیم بوشـهر یکی از مـهمترین شـهرهای  تجارت بوده است .  بـه ویدوهای زیر نگاهی مـی اندازیم: سنج دمام تصویری  سنح دمام تصویری چاوشی خوانی چوشی خوانی یـا چاوشی خوانی از جمله دیرینـه ترین موسیقی رایج درون بوشـهر بوده هست .چاووشی خوانان به منظور اگاهی مردم درون هنگام بدرقه یـا استقبال زایرانی کـه به زیـارت مکه معظمـه و عتبات عالیـات مـی روند اشعاری را با اوازی خاص سر مـی دهند. نمونـه یـا از اشعار چاوشی خوانی: بر مشام مـی رسد هر لحظه بوی کربلا             درون دلم ترسد بماند ارزوی کربلا تشنـه اب فراتم ای اجا مـهلت بده                    که تا بگیرم درون بغل قبر شـهید کربلا چاوشی خوانی با صدای اقای قنبری تصویری  چاوشی خوانی با صدای مرحوم بخشو دانلود    برای اطلاعات بیشتر بـه کتاب اهل ماتم نوشته محسن شریفیـان رجوع کنید.  

  • صدای سنج و دمام

    دانلود سنج و دمام

  • کلیپ تصویری ورود سنج و دمام هیئت عزادران محل بازارنو بـه امامزاده حیدر درون شب عاشورا 87

    امروز مـی خوام یـه کلیپ تصویری از ورود سنج و دمام هیئت عزاداران محل بازارنو درون شب عاشورا سال ۸۷ براتون بزارم .انصافا درون تهیـه و تدارک این گروه سنج و دمام آقای فضل الله دستخوان زحمات بسیـار زیـادی را متحمل شد کـه جا داره از آقای دستخوان بـه خاطر اینکه  بار عمده کارهای مربوط بـه عزاداری هیئت محل بازارنو بر عهده ایشان هست کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشم. لینک دانلود 20102007042.mp4http://rapidshare.com/files/320898418/20102007042.mp4 Size: 7392 KB Downloads: 0Status: File available Last Download:

  • مداحی ترکی با طبل و سنج-قسمت اول

    چند که تا مداحی بـه صورت صوتی کـه با طبل و سنج همراه مـی باشد. به منظور دانلود بـه ادامـه مطلب بروید مداحی شماره۱ مداحی شماره۲ مداحی شماره۳ مداحی شماره۴ مداحی شماره۵ مداحی شماره۶ مداحی شماره۷

  • مراسم روز عاشورا 91 عبدالرضا هلالی و گروه سنج و دمام بیت الزهرا

    دانلود مراسم روز عاشورا 91 عبدالرضا هلالی و گروه سنج و دمام بیت الزهرا درون لنیک زیرhttp://s2.picofile.com/file/7580488923/910905001.mp3.htmlhttp://s3.picofile.com/file/7580493973/910905002.mp3.htmlhttp://s2.picofile.com/file/7580497525/910905003.mp3.htmlhttp://s3.picofile.com/file/7580500321/910905004.mp3.htmlhttp://s2.picofile.com/file/7580506020/910905005.mp3.html




[دانلود دمام و سنج - bargozideha.com مداحی حیدر حیدر با طبل]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 11:03:00 +0000