• انشای سوم و دوم راهنمایی/کتاب قدیم/الیـاس امـیرحسنی

    انشای سوم راهنمایی درس اول: انشا درمورد دریا به صورت پرسشی تفاوت زبان گفتار و نوشتار: درون این درس مـی آموزیم: همـه ی ما ناچاریم گاهی بنویسیم . انشا درمورد دریا به صورت پرسشی فکر کنید درون خیـابان گواهی نامـه ای پیدا کرده اید و مـی خواهید بـه صاحبش بدهید .برای این کار چه کار مـی کنید ؟آسان ترین کار این هست که چیزی بنویسیم و به شیشـه مغازه، انشا درمورد دریا به صورت پرسشی اداره یـا کار خانـه بزنیم که تا صاحبش بخواند و بیـاید بگیرد . انشا درمورد دریا به صورت پرسشی خوب چه بنویسیم ؟کار سختی نیست . اول هر چه مـی خواهیم بنویسیم ؛مـی گوییم . بـه این صورت :" این گواهی نامـه این جا پیدا شده هر کی گم کرده نشونی اونو بده و اونو بگیره ."این بـه زبان گفتار (محاوره ) هست .حالا بـه زبان نوشتار تبدیل مـی کنیم :"یک گواهی نامـه پیدا شده ،هر آنرا گم کرده هست نشانی اش را بـه صاحب مغازه بدهد و گواهی نامـه را بگیرد ."در گفتار معمولا کلمات و فعل های شکسته بـه کار مـی بریم . مثل نشونی بده چون مخاطب حضور دارد و اما درون زبان نوشتار این امکان نیست . خلاصه :برای نوشتن کافی هست آنچه رامـی خواهیم بـه زبان بیـاوریم، یعنی حاصل فکر خود را روی کاغذ بنویسیم . اما حتما به چند نکته توجه داشته باشیم : 1-کلمات شکسته بـه کار نبریم .2- از تکرار بپرهیزیم .3-مطالب زاید را حذف کنیم .4- که تا مـی توانیم رسا وواضح بنویسیم چون مخاطب را نمـی بینیم و نمـی توانیم با زبان گفتار بـه او توضیح بدهیم . موضوعات انشا : 1-از دوست خود دعوت کنید که تا برای درس خواندن بـه خانـه شما بیـاید . ابتدا بـه زبان گفتار بنویسید سپس بـه زبان نوشتار تبدیل کنید. 2-جملاتی از درس چشمان مادر بزرگ را بـه زبان گفتار بنویسید . 3-گفت وگوی خیـالی مـیان تخته سیـاه و گچ را بـه زبان گفتار بنویسید . 4- جمله ی زیر را کامل کنید : بدین سان درز ندگی محمد آرامشی پدید آمد ولی افسوس...... 5- کلمات زیر را درون جمله بـه کار ببرید : پاکیزگی ،حصیر ،غمخوار 6- بیت زیر را بـه نثر روان بنویسید و در باره آن کمـی توضیح دهید : بـه گفتار پیغمبرت راه جوی        دل از تیرگی ها بدین آب شوی 7-شرح حال نظامـی گنجوی و سعدی شیرازی را فراهم کنید ودر کلاس بخوانید . 8-درباره  ی زندگی وشخصیت یکی از بزرگان ایران کـه به تمدن اسلام خدمت کرده هست تحقیق کنید . 9- 10- سوالات درس: 1-  به منظور نوشتن کافی هست آن چه را کـه مـی خواهیم بـه زبان بیـاوریم یعنی ..........روی کاغذ بنویسیم . 2-در نوشتن (تبدیل زبان گفتاربه نوشتار )به چه نکاتی حتما توجه داشته باشیم؟  

  • موضوع انشا: درباره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی هر چه مـی‌دانید بنویسید.

    چاپ شده درون هفته نامـه <<سمنان امروز>> - شماره ۱۰   بـه نام خدایی کـه ما را آفرید و کتاب را هم آفرید انشای خود را آقاز مـی‌کنم. معلم ازیز از ما خواست که تا فکر کنیم و درباره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی انشایی بنویسیم و من حتما بگویم هیچ‌چیز بهتر از این نیست کـه آدم بنشیند فکر کند و درباره کتاب و کتاب‌خوانی انشایی بنویسد. و من هم به منظور این‌که بتوانم انشای خوبی بنویسم خیلی فکر کردم و خیلی تهقیق کردم. و طبق معمول بـه سراق بابایم رفتم و به او گفتم:« بابا جان! کتاب چه اهمـیتی دارد؟» و بابایم بلافاصله بعد از یک مکث 30 دقیقه‌ای توضیحاتی برایم داد و من از حرف‌های بابایم چیزهای زیـادی فهمـیدم. مسلن من فهمـیدم کـه کتاب باعث بـه هم رسیدن خیلی‌ها شده است. مسل خشایـار کبرای من کـه در دانشگاه آنقدر بـه سوگل یکی از همکلاسی‌هایش، کتاب داد و کتاب گرفت کـه آخرش حراست دانشگاه فهمـید و آن‌ها را فرا خواند و در آن‌جا آن‌ها را بـه شایستگی ارشاد کرد و الان سوگل با 1363 عدد سکه‌ی یک مـیلیون و سیصد هزار تومانی زن رسمـی و قانونی خشایـار است(البته این قسمت مال زمان نوشتن انشا هست و من نمـی‌دانم الان کـه دارم این انشا را برایتان مـی‌خوانم سکه چند است.) همچنین من فهمـیدم کـه کتاب باعث جدایی خیلی‌ها شده هست . مسلن ساغرـزن آبتین، پسر شکوه- یکبار خواست از خودش ابتکار درون کند و کتاب دیوان شمس پسر آبتین را کـه از همان اول با روزنامـه جلد شده بود، جلدش را عوض کند. چون این کتاب یـادگار دوران مجردی آبتین بود و ساغر مـی‌دانست کـه آبتین او را خیلی دوست دارد. ولی وختی جلد روزنامـه‌ای را باز کرد، دید داخل جلد آن یک پیـام عاشقانـه نوشته شده و خیلی ناراحت شد. و بیشتر از این ناراحت شد کـه دید آن پیـام را یکی از دوستان خودش درون دوران مجردی به منظور آبتین نوشته بود و همـین باعث شد کـه زندگی آن‌ها از هم بپاشد و الان کـه من دارم این انشا را برایتان مـی‌خوانم آبتین دارد هر ماه یک سکه‌ی یک مـیلیون و خورده‌ای بـه ساغر مـی‌دهد. و درباره‌ی کتاب این را هم حتما بگویم کـه کتاب نقش مـهمـی درون زندگانی همـه ما بازی مـی‌کند مخسوسن درون خانـه‌ی ما. چون کتاب تقریبن هر روز ما را از خطر مرگ نجات مـی‌دهد . چون مادرم هر روز بـه یکی از صفحات داخل کتاب کـه در آن دستور پخت یک غذای رویـایی با یک دسر ماورایی وجود دارد مراجعه مـی‌کند و سعی مـی‌کند آن را برایمان بپزد. ولی بعد از ساعت‌ها کلنجار رفتن با «مواد لازم» وختی ناامـید مـی‌شود بـه صفحه‌ی اول کتاب برمـی‌گردد و با درست یک املت فضایی همـه‌ی ما را خوشحال مـی‌کند و از خطر مرگ نجات‌مان مـی‌دهد. و البته من از بابایم چیزهای زیـادی درباره‌ی کتاب یـاد گرفتم. من فهمـیدم بابایم ...

  • انشا

    انشا درون مورد تدبیر و دوراندیشی معمولاً زندگی انسان ها بـه عوامل مختلفی بستگی دارد کـه شاید چشم انداز یکی از مـهم ترین آنـها باشد. تدبیر و تدبر به منظور جلوگیری از بحران های غیر قابل پیش بینی یـا پیش بینی نشده بسیـار موثر است. انسان ها با درون نظر گرفتن این کـه ممکن هست آینده چه اتفاقی بیفتد، همواره بـه طور  نا محسوس نگرا ن آینده اند. با این وجود اگر انسان ها تدبیر و تدبر را با دور اندیشی و نگاه بـه آینده درون آمـیزند، قطعاً پیشرفت های شایـانی درون زندگی خواهند داشت. تدبیر و دور اندیشی امروزه لازمـه ی هر کاری است؛ زیرا کـه در جوامع متلاطم امروز  ریسک پذیری گاهی موجب پیشرفت اما اکثراً باعث شکست و نابودی مـی شود. درون علم مدیریت، جایگاه ویژه ای بـه دور اندیشی و آینده نگری اختصاص داده اند، بـه طوری کـه مدیر موفق بهی اطلاق مـی شود کـه توانایی بالایی درون آینده نگری یـا دور اندیشی داشته باشد. نتیجه: با توجه بـه اهمـیت و جایگاه تدبیر و دور اندیشی درون زندگی روز مره ی انسان ها، ما نیز بایدخود را آموخته سازیم و بیـاموزیم این هنر را. ما حتما با برنامـه ریزی های کوتاه مدت، افق هایی از فردا را به منظور خود روشن سازیم و با کوشش و پشتکار به منظور دست یـابی بـه آنـها تلاش کنیم.

  • کتاب‎ «نگارش و انشا» درون مدرسه

    کتاب‌ «مـهارت نوشتاری» یـا «انشا» درون سال تحصیلی جدید بـه درس‌های کلاس هفتم و هشتم اضافه مـی‌شود.   فریدون اکبری شلدره - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی - کـه در عین حال ریـاست گروه زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامـه‌ریزی کتاب‌های درسی را هم بر عهده دارد درون گفت‌وگو با خبرنگار ادبیـات خبرگزاری دانشجویـان ایران (ایسنا)، با اشاره بـه تدوین دو کتاب تازه درون این گروه گفت: دو کتاب با عنوان «آوزش مـهارت‌های نوشتاری» (نگارش و انشا) تدوین شده کـه البته اکنون درون مرحله پیش‌نویس هست و درون سال تحصیلی جدید بـه مواد درسی پایـه هفتم و هشتم متوسطه افزوده مـی‎شود.   این کتاب توسط فریدون اکبری شلدره و معصومـه تدوین شده و بر اساس نسخه پی‌ دی افی کـه از این کتاب بر روی سایت دفتر برنامـه‌ریزی کتاب‌های درسی گذاشته شده، کتاب شامل فصل‌هایی چون مـهندسی نوشتن، بیش‌تر بخوانیم، بهتر بنویسیم، نگاه کنیم و بنویسیم، گوش بدهیم و بنویسیم، فعالیت‌های نگارشی، درست‌نویسی، حکایت‌نگاری، مثل‌نویسی، تصویرنویسی و غیره مـی‌شود.   درون این کتاب بخش‌های تمرینی هم آمده است. همچنین بـه آثار نویسندگان و شاعرانی چون نادر ابراهیمـی، محمد گودرزی، محمد بهمن‌بیگی، قیصر امـین‌پور، نیما یوشیج و هوشنگ مرادی کرمانی اشاره شده و نکاتی از کتاب‌های آموزش نگارشانی چون ابوالحسن ، حسن ذوالفقاری و احمد سمـیعی مورد استفاده قرار گرفته است.   درباره این نسخه پی‌دی‌اف درون سایت این دفتر نوشته شده است: بـه اطلاع همکاران، صاحب‌نظران و معلمان گرامـی درس زبان و ادبیـات فارسی مـی‌رساند نگاشت اولیـه (غیرقابل استناد) کتاب «آموزش مـهارت‌های نوشتاری» (نگارش و انشا) هشتم جهت آشنایی بیش‌تر همکاران با ساختار کتاب، درون دسترس عموم قرار مـی‌گیرد. لازم بـه ذکر هست این کتاب نسخه نـهایی نیست و به دلیل احتمال تغییرات، بـه هیچ وجه قابل استناد نیست. شما مـی‌توانید نظرات و پیشنـهادات خود را جهت بهبود روند تالیف کتاب از طریق پست الکترونیکی به منظور گروه درسی زبان و ادبیـات فارسی ارسال کنید: talif@talif.sch.ir   انتهای پیـام

  • انشا نویسی

    انشا نویسی انشاء بـه معنی ایجاد ،پرورش دادن،ابداع و خلق هست و آنچه را کـه امروزه فن انشاء گفته مـیشود از نخستین معنای آن(ایجاد)گرفته شده است. انشاء بـه معنی نظم بـه فکر بـه معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.معادل فارسی انشاء دبیری هست که بـه معنی گری و کتابت مـیباشد.در اصطلاح ادبیـات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی هست که افکار نویسنده را بـه صورتی روشن و زیبا بیـان کند کـه خواننده آنـها را بـه سهولت بفهمد و برایش خوشایند و مطلوب باشد. هدفهای آموزش انشا 1)دانش‌آموزان بتوانند آنچه را کـه مـی‌اندیشند و مـی‌خوانند بـه دیگری بگویند و بنویسند. 2)دانش‌آموزانی کـه تخیل قوی و استعدادی بیشتر درون نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم. 3)پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانش‌آموزان و وادار آنـها بـه درست دیدن و شنیدن،سپس دیده و شنیده خود را بـه طرز ساده و روشن بیـان و نوشتن است. روش آموزش انشا زمـینـه یـادگیری انشاء مانند کودکی مـی‌ماند به منظور سخن گفتن،غذا خوردن،راه رفتن از ساده بـه مشکل نیـاز بـه کمک بسیـار ما دارد این دانش‌آموز و یـا نوآموز به منظور اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیـان کند و مطالب را آنچه کـه هست بازگو کند نیـاز بـه کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد. *پایـه نوشتن صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیـه گذاشته مـیشود.دانش‌آموزان از سال اول تحصیل مـی‌آموزند کـه چگونـه منظور خود را درست بیـان کنند درون کلاس دوم علاوه بر جمله‌سازی و تکمـیل جمله‌های ناقص،با کلمـه‌های آشنا جواب سؤالات را بـه صورت کتبی مـی‌نویسند و از کلاس سوم نوشتن انشاء عملاً آغاز مـی‌گردد و دانش‌آموزان ابتدا به منظور هر انشاء طرح‌ریزی مـی‌نمایند و این طراحی درون مرحله اول بـه طور شفاهی انجام مـی‌گیرد و بعد بـه صورت کتبی درمـی‌آید. *برای دانش‌آموزان انشاء آموزگاران حتما دانش‌آموزان را هدایت و راهنمایی کنند کـه شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند،درست بیندیشند،خوب بیـان کنند و به قاعده بنویسند. تنـها موضوع به منظور نوشتن انشاء کافی نیست دانش‌آموزان لازم هست که بیـاموزند کـه قبلاً فکر کنند و ریزه‌کاریـها را دقیق مشاهده نمایند و پس از آنکه فکر و مایـه‌ای به منظور نوشتن پیدا د ما بـه کارگیری اصول نگارشی را کـه از آموزگار خود فرا گرفته‌اند شروع بـه نوشتن انشاء نمایند.*یکی از شرایط نوشتن انشاء تسلط و مـهارت یـافتن درون خواندن هست برای این کار یکی از بهترین روشـها جمع کتاب داستان دانش‌آموزان و کتابها بـه دانش‌آموزان کـه آن کتابها را نخوانده‌اند و به همـین ترتیب که تا همـه دانش‌آموزان درون مدت یکی دو هفته متوالی بتوانند تمامـی ...

  • انشایی درون مورد انشاء

    <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> چه شبی بود، مادرم باز رو انداخت کـه باید چند انشایی به منظور ت بنویسی، رفتم دیدم م دوباره برگه‌هایی از انشا درون مورد فصول، طبیعت و موضوعاتی دیگر را درون دست گرفته و حفظ مـی‌کند. چاره‌ای نبود، قلم را برداشتم و در مورد آزادگان بـه دلیل تناسب روز مطلبی نوشتم، اسراف موضوع بعدی بود، دیگر حوصله‌‌ام سر رفت، بقیـه را بـه فردا صبح موکول کردم، راستش یـاد دوران تحصیلات خودم افتادم، زنگ انشا جزء بدترین ساعات درسیم بود. و هنوز هم تفاوتی ایجاد نشده، بچه‌های این نسل هم از نوشتن مـی‌ترسند، نمـی‌دانند چه بنویسند، چگونـه و از کجا آغاز کنند؟ چگونـه ادامـه بدهند و چگونـه بـه پایـان برسانند؟ حالا تصور ید درون این فضا کـه مدیران و معلمان و آموزش و پرورش هیچ نوآوری و شکوفایی نداشته‌اند، و نتوانسته‌اند از دامنـه این بحران بکاهند، کودکان حتما در مورد نوآوری و شکوفایی انشا بنویسند.     انشایی از انشاء   همـه دارند عرق مـی‌ریزند، صورت‌ها درون هم فشرده است، کاغذها را خط خطی مـی‌کنند وگلوله‌های مچاله شده را پرت مـی‌کنند توی سطل آشغال.یکی زل‌زده بـه پنجره، فکرش بـه جایی نمـی‌رسد، یکی ته مدادش را گاز مـی‌گیرد و پلک‌هایش را روی هم فشار مـی‌دهد، یکی مـی‌گوید من هیچ چی بـه فکرم نمـی‌رسد، آن یکی مـی‌گوید چند خط حتما باشد، یکی مدام لب‌ها و گاهی هم ناخن مـی‌جود   معلم دفترش را ورق مـی‌زند، محکم دستش را روی مـیز مـی‌کوبد و با صدای بلند مـی‌گوید ساکت کلاس گرم است، بچه‌ها کت‌شان را درون مـی‌آورند، هی روی صندلی جابجا مـی‌شوند، غر مـی‌زنند، از دست هیچ کاری بر نمـی‌آید، زیـاد فرصت ندارند، الان زنگ مـی‌خورد، بالاخره دانش‌آموزان از روی ناچاری کاغذهای خط خطی و نوشته‌های درهمشان را جمع مـی‌کنند و مـی‌دهند دست معلم وقت تمام شد. این کلاس، کلاس انشا بود     آب، بابا   سرمشق‌های آب، بابا یـادمان رفت رسم نوشتن با قلم‌ها یـادمان رفت گل لبخندهای همکلاسی درون یک نگاه ساده حتی یـادمان رفت ترس از معلم، حل تمرین، پای تخته آن روزهای بی‌کلک را یـادمان رفت   راه فرار از مشق‌های زنگ اول ای وای ننوشتیم آقا یـادمان رفت آن روزها را آن قدر شوخی گرفتیم جدیت تصمـیم کبری یـادمان رفت شعر خدای مـهربان را حفظ کردیم یـاش بخیر اما خدا را یـادمان رفت   درون گوش‌مان خواندند رسم آدمـیت آن حرف‌ها را زود اما یـادمان رفت فردا چه کاره مـی‌شوی، موضوع انشا ساده نوشتیم آنقدر که تا یـادمان رفت دیروز تکلیف آب بابا بود و خط خورد تکلیف فردا نان و بابا  یـادمان رفت




[انشا درون مورد کتاب - bargozideha.com انشا درمورد دریا به صورت پرسشی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 01:44:00 +0000