• جواب فعالیت های کتاب علوم سال دوم راهنمایی(فصل دنیـای زنده)

    پاسخ فعاليتهاي علوم دوم  پاسخ فعالیت های کتاب علوم تجربیپایـه دوم راهنمایی( زيست شناسي  قسمت اول )آزمایش کنید صفحه 111هدف از انجام این فعالیت پرورش مـهارت مشاهده ،کاربرد ابزار ، فکرکنید صفحه استنباط ، پیش بینی ، فرضیـه سازی و اندازه گیری است. فکرکنید صفحه از طریق اینفعالیت مفهوم جذب و دفع مواد و حتی پدیده ی انتشار را هم بـه دانش آموزان مـیآموزید.در این آزمایش آن چه حجم خلال ها را بیشتر و یـا کمتر مـی کند جذب یـا دفعآب موجود درون سلول هاست. فکرکنید صفحه سلولی کـه آب جذب مـی کند متورم مـی شود و آن کـه آب از دست مـیدهد چروکیده مـی شود هرچه اختلاف غلظت مایع درون سلول با محیط بیرون سلول بیشتر باشدجذب یـا دفع آب شدید تر و بیشتر هست بنابراین مـیزان چروکیدگی خلال ها درون ظرف شماره ی 3 حتما زیـاد تر باشد. از دانش آموزان بخواهید آزمایش را با خلال سیب زمـینی پخته نیزانجام دهند و نتیجه ی آن را با آزمایش قبل مقایسه کنند. درون خلال پخته بـه علت مرگسلول ها نفوذ پذیری غشا بیشتر هست .فکر کنید صفحه ی 112در سلول جانوریدیواره ی سخت سلولی ، بخش تولید غذا و واکوئول (انباری) بزرگ وجود ندارد . سيتوپلاسم و هسته بـه كناره هاي سلول انتقال يافته هست همچنین تعداد مـیتوکندری ها) بخش تولید انرژی )در سلول گیـاهی بیشتر از جانوری هست این تفاوت ها سبب شده هست کهکار سلول گیـاهی و جانوری متفاوت باشد . مثلا بخش تولید غذا درون سلول گیـاهی مـی تواندبا استفاده از نور خورشید غذاسازی کند بـه همـین دلیل گیـاهان تولید کننده اند و یـااین کـه دیواره ی سلولی سخت دارند کـه همانند اسکلت موجب استحکام بافت گیـاهی مـی شود .به همين د ليل سلول گياهي شكل خود را حفظ مي كند.مشاهده کنید صفحه ی 113سلول های پوسته ی پیـاز مانند آجرهایی درون کنار هم قرار گرفته اند اما سلولهای پوششی داخل گونـه از هم جدا و به صورت پراکنده دیده مـی شود .هسته ی سلول هایگونـه تقریبا درون بخش مرکزی سلول نسبت بـه سلول ها کوچک و پر رنگ تر دیده مـی شود. امادر سلول های پیـاز هسته درون کنار سلول هم دیده مـی شود .سلول های گونـه تقریبا گردیـا بیضوی شکل و دیواره ی نازک آن ها دیده نمـی شود اما سلول های پیـاز شکل هندسی منظمچند ضلعی دارند و مانند آجرهای یک ساختمان درون کنار هم قرار دارند . دیواره ی سختاسکلتی آن ها نیز ضخیم است.اندازه گیری بزرگی سلول درون زیر مـیکروسکوپابتدایک قطعه خط کش پلاستیکی شفاف بـه طول تقریبی 10 سانتی متر را مانند لام روی صفحه یمـیکروسکوپ مـی گذاریم و با بزرگ نمایی کم مـیکروسکوپ درجه ی آن را پیدا مـی کنیم دراین حال خط کش را طوری درون مـیدان دید قرار مـی دهیم کـه لبه ی درجه بندی خط کش دقیقادر قطر دایره ی مـیدان دید واقع شود تعداد فواصل را کـه بر حسب مـیلی متر هست مـیشماریم بدین ترتیب قطر مـیدان دید ...

  • جواب پرسش های کتاب درسی علوم تجربی سال اول راهنمایی فصل 1 که تا 7

    جواب پرسش های کتاب درسی علوم تجربی سال اول راهنمایی فصل 1 فکر کنید صفحه 3 چه مشاهده هایی سبب شد که تا دموکریت بـه ذره های سازنده مواد مختلف شکل های گوناگونی را نسبت دهد؟ دموکریت با مشاهده خواص ظاهری مواد از طریق مشاهده ، چشیدن ،‌لمس و آثاری کـه برروی حواس او ایجاد مـی کرد، به منظور ذره های سازنده، مواد مختلف شکل های گوناگونی را درون نظر گرفت. مثلاً هنگام چشیدن مواد ترش چون باعث سوزش زبان وها مـی شد تصور مـی کرد بـه شکل لوزی هستند و لبه های تیز و برنده هستند و با مشاهده قطرات آب آن ها را کروی فرض مـی کرد. فکر کنید صفحه 4 اگر امکان پرسیدن پرسش های زیر از دالتون فراهم بود، شنیدن چه پاسخ هایی را انتظار داشتید؟ 1 – آثار جرم همـه اتم های آهن با هم مساوی است؟بله ، اتم های سازنده یک عنصر کاملاً شبیـه یکدیگر هستند بنابراین اتم های آهن همگی هم اندازه هستند و جرم آن ها با هم مساوی است.2 – آیـا مـی توان عنصرهای تازه ای را درون آزمایشگاه ساخت؟خیر، زیرا دالتون عقیده داشت اتم ها را مـی توان بـه وجود آورد و نمـی توان از مـیان برد. بعد نمـی توان اتمـی را درون آزمایشگاه ساخت.3 – آیـا مـی توان مس را بـه طلا تبدیل کرد؟خیر، زیرا اتم هیچ عنصری نمـی تواند بـه اتم عنصردیگری تبدیل شود فکر کنید :‌صفحه 7 امروزه، مس، گوگرد و اکسیژن را بـه عنوان عنصر مـی شناسیم. با این حال :1 – آیـا برداشت دالتون از مفهوم عنصر درست و کامل بوده است؟برداشت دالتون که تا حدودی درست بوده است. دالتون عنصر را ماده ای مـی دانست کـه از یک نوع اتم ساخته شده است. 2 – شما عنصر را چه تعریف مـی کنید؟عنصر ماده ای هست که ذره های سازنده ی آن اتم یـا مولکول هایی هستند کـه از اتم های یکسان ساخته شده اند. فکر کنید صفحه 10 درون هر عبارت بـه جای نقطه چین واژه ای مناسب قراردهید کاهش یـا افزایش – گرم یـا سرد با افزایش دما ذره های ماده افزایش مـی یـابدبا گرم یک مایع مـی توان آن را بـه بخار تبدیل کردآیـا از دو عبارت بالا مـی توان نتیجه گرفت کـه : فکرکنید صفحه « ذره ها درون حالت گازی بیشتر از حالت مایع است، بله فصل دوم مشاهده کنید صفحه 13 1 – یک دما سنج معمولی را مورد مشاهده قرا ردهید. درباره طرز کار با آن بر اساس انبساط و انقباض با دوستان خود گفت و گو کنید.هنگامـی کـه دماسنج را درون کنار جسم گرم قرار مـی دهیم، مایع درون دما سنج بر اثر گرما منبسط شده و بالا مـی رود و اگر دماسنج را درون کنار جسم سرد قرار مـی دهیم، مایع درون دما سنج بر اثر سرما منقبض شده و پائین مـی آید. 2 – چرا درون مسیر مایع درون دماسنج پزشکی یک خمـیدگی ایجاد کرده اند؟خمـیدگی بالای مخزن جیوه سبب مـی شود کـه هنگام اندازه گیری دمای بدن بیمار جیوه مایع بـه مخزن برنگردد و پزشک ...

  • پاسخ سوالات کتاب علوم دوم راهنمایی

    فصل1 پرسش متن صفحه 2: درون فرایند ذوب شدن ساختار ذره ای ماده تغییر نمـی کند بلکه با تغییر انرژی ، رابطه آن (مانند فاصله) با دیگر ذره ها دچار تغییر مـی شود. فکر کنید صفحه 3: گوگرد جامد (حالت) شکننده (چکش خواری) زرد رنگ (رنگ) کـه در دمای     C  ْ119 ذوب مـی شود (نقطه ذوب) و در دمایی C  ْ445 بـه جوش مـی آید. (نقطه جوش) این نافلز (نوع عنصر) جریـان برق را از خود عبور نمـی دهد(رسانایی) و در آب حل نمـی شود.(انحلال پذیری) فکر کنید صفحه 4: بله همان گونـه  کـه در شکل  صفحه 2 مشاهده مـی شود بر اثر ذوب شدن یخ و تبدیل آن بـه مایع افزون بر انرژی ی  مولکول های آب فاصله مـیان آنـها نیز تغییر مـی کند. ضمن آنکه مولکول های یـاد شده نسبت بـه هم در    موقعیت های تفاوتی قرار مـی گیرد و این موقعیت ها پیوسته تغییر مـی کند. پرسش متن صفحه 4: - سوختن کاعذ : ملکول های بزرگ  سلولز با مولکول های اکسیژن  واکنش مـی دهند و گاز کربن دی اکسید و بخار آب ایجاد مـی شود و مقداری کربن و مواد معدنی نسوز بـه شکل خاکستر برجای مـی ماند. فکر کنید صفحه 5: تغییر نوع دلیل ماست بعد از مدتی درون هوای گرم ترش مـی شود . تغییر شیمـیایی تغییر طعم و مزه ماست بر اثر مصرف بیش از اندازه قند دندان ها سیـاه مـی شود. تغییر شیمـیایی تغییر  رنگ و سختی دندان ها کشیدن سمباده روی روی یک ظرف نقره ای تیره بـه آن جلا مـی بخشد . تغییر فیزیکی نوعی جدا سازی انجام مـی شود گوشت سرخ درون اثر پخته شدن  بـه رنگ قهوه ای درون مـی آید. تغییر شیمـیایی تغییر رنگ و مزه وبرخی از ویژگی های دیگر گوشت تیر آهن بعد از مدتی رنگ سرخ قهوه ای پیدا مـی کند. تغییر شیمـیایی ایجاد ماده ای با رنگ و ویژگی هایی متفاون با آهنفکر کنید صفحه 6: 1- بیـان تغییرات فیزیکی: خرد : یخ بستن آب درون شکاف سنگ ها موجب خرد شدن آنـها مـی شود. ساییدن: لاستیک اتومبیل بر اثر اصطکاک با سطح حاده ساییده مـی شود. ذوب شدن: یخ با جذب گرما ذوب مـی شود. تبخیر شدن: جیوه بـه آسانی تبخیر مـی شود و بخار سمـی و خطرناک دارد. آسیـاب : آرد نانوایی از آسیـاب گندم بـه دست مـی آید. بیـان تغییرات شیمـیایی: فاسد شدن: بر اثر فاسد شدن اجساد جانوران گاز های بد بو تولید مـی شود. زنگ زدن: درون مناطق مرطوب قطعات آهنی سریع تر زنگ مـی زند . سوزاندن: درون برخی از کشور ها به منظور از بین بردن زباله آن ها را مـی سوزانند. 2- خاصیت فیزیکی: جامد بودن ، نرم بودن و بی رنگ بودن خاصیت شیمـیایی: اشتعال پذیری 3- بله ، شکل و تعداد اتم های تشکیل دهنده ی مولکول ها ی سازنده دو ماده با هم تفاوت دارند و این تفاوت تنـها بر اثر سرد شدن گاز  قهوی رنگ بـه وجود مـی آید و گازهای بی رنگ بـه دست مـی آید. آزمایش کنید صفحه 7: آزمون 1: درون سطح مـیخ آهنی لایـه ای سرخ رنگ تشکیل مـی شود. آزمون ...

  • پاسخ فعاليت هاي علوم دوم راهنمايي

    براي مشاهده فعاليتها، بر روي فصل موردنظر كليك نماييد. فصل اول

  • آزمایش های علوم دوم راهنمایی

    آزمايش كنيد صفحه 6 و 7 آزمون (1) : درون سطح ميخ آهني لايه اي سرخ رنگ تشكيل مي شود و ميخ قرمز آجري مي شود . آزمون (2) : شير كم كم بسته و منعقد مي شود و حالت بريده يا ه پيدا مي كند . آزمون (3) : درون محل تماس سركه و پوسته تخم مرغ حباب هايي بـه وجود مي آيد كه بـه شكل كف ديده مي شود . آزمون (4) : رنگ آب آهك بـه علت دميدن بـه آن و وارد نمودن كربن دي اكسيد تنفسي كدر يا شيري مي شود . تذكر : آگر آهك تازه را با آب واكنش دهيم و اين كار را درون يك ظرف فلزي مثل يك ليوان استيل انجام بدهيم گرمازا بودن اين تغيير شيميايي را با لمس بدنـه ليوان احساس مي كنيم . آزمون (5) : بـه دليل وجود نشاسته درون سيب زميني ، اضافه نمودن محلول يد بـه سيب زميني ، رنگ سيب زميني آبي تيره مي شود . الف) آزمون 1 و 4 و 5          ب) آزمون 2             پ) گرما درون آزمون 4           ت) آزمون 3 درون تمام موارد تغيير شيميايي روي داده هست . آزمايش كنيد صفحه 8 1- خير . تبخير آب تغيير حالت ماده هست و تغيير حالت ماده جزو تغييرات فيزيكي محسوب مي‌شود. 2- حباب هاي گاز . خير . چون گاز بـه صورت محلول درون مايع بوده و خارج مي شود . 3- بلي . جريان پيوسته اي از حباب هاي گاز كربن دي اكسيد مشاهده مي شود قرص جوشان با آب واكنش شيميايي انجام مي دهد و يك تغيير شيميايي روي مي دهد . از تغيير رنگ و بخصوص مزه آب . بـه طور كلي مواد اوليه خواص خود را از دست داده اند . 4- حباب هاي گاز روي جداره داخلي ليوان تشكيل مي شود . خير . 5- حباب هاي گاز كربن دي اكسيد . بر اثر واكنش جوش شيرين و سركه حباب هاي گاز تشكيل مي‌شود و شروع بـه جوشيدن مي كند . بلي . زيرا مواد اوليه خواص خود را از دست داده اند . الف) درون همـه موارد حباب هاي گاز مشاهده مي شود . ب) برخي از نشانـه هايي كه درون هنگام وقوع تغييرهاي شيميايي مشاهده مي شود را مي توان درون هنگام تغييرهاي فيزيكي نيز مشاهده كرد . مثلاً تشكيل حباب هاي گاز همواره دليل بر بـه وجود آمدن تغيير شيميايي نيست . (تبخير آب) . آزمايش كنيد صفحه 17 1- درون ليواني كه ميخ زنگ زده وجود دارد . از خارج شدن بيشتر حباب هاي گاز با سرعت بيشتر مي‌توان فهميد كه سرعت واكنش تجزيه درون ليوان محتوي ميخ زنگ زده بيشتر هست . 2- گرماده . با قرار دماسنج درون هر كدام از ليوان ها و خواندن دماي دماسنج ها . 3- با ريختن مقداري از زنگ آهن يا چند عدد ميخ زنگ زده بـه ليوان محتوي آب اكسيژنـه و مقايسه آن با ليوان حاوي ميخ آهني زنگ نزده مي توان اين موضوع را ثابت كرد . علامت يا نشانـه اين ادعا (كاتاليزگر بودن زنگ آهن براي تجزيه آب اكسيژنـه) مشاهده حباب هاي گاز بيشتر درون ليوان حاوي زنگ آهن هست .   آزمايش كنيد صفحه 18 حبه قند ذوب شده و زرد مايل بـه قهوه اي مي شود و بوي مخصوصي توليد مي ...

  • پاسخ فعالیت های کتاب علوم تجربی سال دوم راهنمایی

     پاسخ فعالیت های کتاب علوم تجربیسال دوم راهنمایی   فصل اول :   فكر كنيد صفحه ی 3 : درون اين متن بـه چند خاصيت فيزيكي گوگرد مشاهده شده است،‌با كشيدن خط زير هر خاصيت آن ها را مشخص كنيد:«گوگرد جامد شكننده زردرنگي است كه درون دماي 119ºC ‌ذوب مي شود و در دماي 445ºC به جوش مي آيد. اين نافلز جريان برق را از خود عبور نمي دهد وارد آب حل نمي شود» .   فكر كنيد صفحه ی 4 : آيا مي توان تغيير فيزيكي را بـه تغيير درون شيوه ي قرارگرفتن ذره هاي سازنده يك ماده درون كنار هم نسبت دارد؟چون درون تغيير فيزيكي خود ذرات هيچ تغيري نمي كند، بلكه و سرعت آن ها نسبت بـه همديگر تغيير مي كند.     فكر كنيد صفحه ی 5 : درهر مورد با بيان علت ،‌تغييرهاي شرح داده شده را درون دو دسته ي فيزيكي و شيميايي قرار دهيد.   تغيير نوع دليل ماست بعد از مدتي ماندن درون هواي گرم ترش مي شودبر اثر مصرف بيش از اندازه ي قند دندان ها سياه مي شوندكشيدن سمباده روي يك ظرف نقره اي تيره بـه آن جلا مي بخشدگوشت سرخ بر اثر پخته شدن بـه رنگ قهوه اي درون مي آيدسطح تيرآهن بعد از مدتي رنگ سرخ مايل بـه قهوه اي پيدا مي كند شيمياييشيمياييفيزيكيشيمياييشيميايي تغييرذراتتغيير ذراتتغييرنكردن ذراتتغييرذراتتغييرذرات و زنگ زدن  فكر كنيد صفحه ی 6 : 1 – كداميك از واژه هاي زير براي بيان تغيير فيزيكي و كداميك براي معرفي تغيير شيميايي بكار مي روند. خردكردن ، ساييدن ، ذوب شدن ، تبخير شدن ، آسياب كردن----> تغيير فيزيكيفاسد شدن ، زنگ زدن، سوزاندن ----> تغيير شيميايي     2- براي شمع سه خاصيت فيزيكي و يك خاصيت شيميايي مثال بزنيد. خاصيت شيميايي :‌به آساني مي سوزد خاصيت فيزيكي: جامد هست – براثر گرما ذوب مي شود – رنگ آن معمولاً سفيد مايل بـه زرد است.     3- آيا مي توانيد تغيير شيميايي را بـه تغيير درون ساختار ذره هاي سازنده ي ماده نسبت داد ؟ با توجه بـه شكل زير پا سخ خود را توضيح دهيد بله،‌چون مولكول هاي سه اتمي گاز NO2 قهوه اي رنگ وقتي سرد مي شود بـه مولكول هاي چهار اتمي N2O4 بي رنگ هست تبديل مي شود بعد چون ساختار مولكولي عوض شده تغيير شيميايي است.       فكر كنيد صفحه ی 8 : جدول زیر را کامل کنید: آزمون به منظور شناسایی ... روش آزمون نتیجه مس موجود درون یک محلول قرار یک مـیخ آهنی درون آن محلول تشکیل لایـه ای نازک از مس بر سطح مـیخ گاز کربن دی اکسید دمـیدن آن گاز درون محلول آب آهک کدر شدن محلول نشاسته افزودن محلول ید تشکیل رنگ قهوه ای  فكر كنيد صفحه ی 9 : معلوم كنيد كه درون هر مورد تغيير توضيح داده شده فيزيكي يا شيميايي است؟ آيا با اطلاعات داده شده مي توان بـه اين پرسش پاسخ داد؟ چرا؟ 1- يك مايع بي رنگ بر اثر گرم شدن بـه مرور ناپديد مي شود. فيزيكي ...

  • جواب فعالیت های علوم اول راهنمایی(بخش دنیـای زنده)

    پاسخ فعاليتهاي علوم اول  اهميت ويژگي كمترتعداد ويژگي بيشترتعداد كتاب كمتركتاب هاي نوجواناناطلاعات جمع آوري كنيد صفحه ي 105دلفينزير شاخه ي مـهره داران رده ي داران راسته ي آب بازان خانواده ي دلفين هاآرماديلوزير شاخه ي مـهره داران رده ي داران راسته ي بي دندانان خانواده ي ستبر پايانخفاشزير شاخه ي مـهره داران رده ي داران راسته خفاشان خانواده ي خفاش خُفاش يا شبکور تنـها دارانی هست که بال دارد و قادر بـه پرواز است. خفاش از راسته Chiroptera هست و اين نام بـه معنی "دست های بال مانند" است. بال های خفاش با بال های بقيه پرندگان متفاوت هست و بـه گونـه ديگری ساخته شده، اما درون عوض پوست بالهای خفاش شبيه چرم دارد و دارای خاصيت ارتجاعی هست که باعث مـی شود بالهايش درون طول استخوان هايي کـه دست ها و انگشتان خفاش را حرکت مـی دهند کشده شود. بـه شکل مقابل نگاه کنيد و ببيند کـه چگونـه بال ها مرتب و ماهرانـه اطراف بدن خفاش پيچيده شده اند.دو گروه خفاش وجود دارد. گروه بزرگتر، خفاشـهای حشره خوار، شبها غذای خود را شکار مـی کنند. گروه دوم خفاشـهای ميوه خوار هستند کـه برای پيدا ميوه و شيره درختانی کـه از آنـها استفاده مـی کنند، بينايی و بويايي خود را بـه کار مـی برد. خفاشـهای ميوه خوار اول صبح و تنگ غروب از ميوه ها تغذيه مـی کنند. خفاشـها جانوران اجتماعی هستند. آنـها بـه طور گروهی و در گروه‌های بزرگ درون غارها يا روی درختان، شب را بيتوته مـی کنند. خفاشـها تنـها دارانی هستند کـه قادرند پرواز کنند.کوچکترين خفاش و يکی از کوچکترينداران، خفاش پوزه‌خوکی کيتی تايلند مـی باشد. طول قد اين خفاش 5/2 سانت (1 اينچ) هست که مساوی قد زنبوراست و وزن اين خفاش 2 گرم (100/ اونس) مـی باشد.خفاشـهای کـه در شب پرواز مـی کنند، مسير و محل دقيق ط خود را بوسيله فرستادن امواج صوتی و دريافت بازتاب آن، پيدا مـی کنند. سيستم رديابی کـه در کشتيها به منظور پيدا محل زير دريايی دشمن بـه کار مـی رود،شبيه بـه رديابی خفاش است. خفاشـها امواج صوتی درون مسير خود بـه چيزی برخورد مـی کند بـه سمت فرستنده امواج (خفاش) بازمـی گردد و در آن موقع خفاش مـی تواند يک تصوير صوتی از مانع روبرو و محيط اطراف خود رسمکندو محيط اطراف را بـه خوبی ببيند. با استفاده از سيستم فوق خفاشـها مـی توانند اجسام متحرک مثل حشرات و اجسام بی حرکت مثل درخت را تشخيص دهد.گونـه‌هادر حدود 1000 گونـه از خفاشـها وجود دارد. خفاشـها درون تمام نقاط جهان بـه استثناء قطبهای جنوب و شمال، يافت مـی شوند اين دو گونـه اختلاف و تنوع بين انواع خفاشـها را نشان مـی دهند.پلاتي پوسزير شاخه ي مـهره داران رده ي داران راسته ي مرغ سانان خانواده ي پلاتي پوسفكر ...

  • جواب تمام فکر کنید های کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی

    با تشکر وب اجازه از وبلاگ حرفه و فن کلاله وبلاگ تخصصی سلطان شیخی دبیرحرفه وفن شـهرستان کلاله فکرکنید صفحه ۲ چگونـه مـی توانیم از توانایی ها وقابلیت های مغز خود بیش تر استفاده کنیم؟ با فکر - تحقیق - جستجو - مطالعه - کاوش فکرکنید صفحه ۱۲ به منظور ساخت وتولید اسباب بازی ها از مواد مختلف با رنگ های متنوع استفاده مـی شود اگر درتهیـه مواد وتولید آنـها بـه اصول مختلف ازجمله بهداشت توجه نشود چه خطراتی ممکن هست کودکان را تهدید کند؟ باعث مسمومـیت وبیماری کودکان مـی شود چون ممکن هست کودکان این اسباب بازی ها را درون داخل دهان قرار دهند واین مواد باعث بیماری شود ویـا اگر این اسباب بازی ها از اجزای کوچکی ساخته شده باشند باعث خفگی مـی شود فکرکنید صفحه ۱۳ اگرکپسول های گازمایع بعد از ساخته شدن مورد آزمایش قرار نگیرند چه اتفاقاتی ممکن هست بیفتد؟ ممکن هست منفجر شوند وباعث خسارات مالی وجانی گردند ویـا باعث خرابی وآتش سوزی شوند فکرکنید صفحه ۱۹ اگردروسایل نقلیـه سیستم هدایت و فرمان وجود نداشته باشد چه اتفاقی مـی افتد؟ کنترل وسیله نقلیـه بسیـار مشکل ویـا غیرممکن مـی شود فکرکنید صفحه ۲۰ درهنگام دوچرخه سواری چه نکاتی ایمنی رابایدرعایت کرد؟ استفاده از کلاه ایمنی وزانوبند و رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی فکرکنید صفحه ۵۴ ۱- آیـا که تا کنون وظیفه ی مراقبت ازکودکی را بـه عهده داشته اید؟ چگونـه از او مراقبت کرده اید؟ بله - حتما با آرامش وحوصله از بچه مراقبت کنیم - شیر وغذای کودک را سر وقت بـه او بدهیم - محیط استراحت کودک آرام باشد - با بچه بازی های کودکانـه انجام دهیم - مواظب رفتار خود باشیم چون ما الگوی بچه هستیم واو از ما تاثیر مـی پذیرد و......................................................... ۲- والدین وکسانی کـه وظیفه مراقبت از کودکان را بـه عهده دارند بـه چه نکاتی حتما توجه کنند؟ حتما در مراقبت از کودک نـهایت سعی وحوصله را داشته باشند و مواظب سلامت روحی وروانی و جسمانی کودکان باشند درضمن چون کودکان از آنـها تقلید مـی کنند حتما مراقب رفتار خود باشند فکرکنید صفحه ۵۹ اگر یکی از افراد خانواده ی شما بیمار ودر خانـه بستری شود وقرار باشد از او مراقبت کنید بـه چه نکاتی توجه مـی کنید؟ حتما با محبت ونرمـی ومـهربانی با بیمار رفتار کرد - محل استراحت بیمار راآرام قرار داد - داروهای بیمار را سرموقع بـه او داد - اگر بیمار تب داشت تب او را سرد کرد - علائم حیـاتی بیمار را حتما کنترل کرد - غذای سبک ومقوی بـه او داد فکرکنید صفحه ۷۷ ۱- چگونـه مـی توان بـه وجود حشرات درون چوب پی برد؟ وجود ورخنـه درون چوب - سبک بودن چوب زیرا حشرات داخل چوب را خالی کرده اند - پوسیدگی وحالت تخلخل درون ...

  • پاسخ فعالیت ها و فکر کنید های علوم سال سوم راهنمایی

    فصل اول مقايسه كنيدجدول اتمي تامسون و مدل اتمي رادفورد چه شباهت ها و چه تفاوت هايي با يكديگر دارند؟   شباهت ها :‌1 – درون هر دو مدل اتم كروي شكل است.2 – درون هر دو مدل الكترون داراي بار منفي است3 – هر دو مدل اتم خنثي هست و هر دو بـه يك اندازه بار مثبت و منفي دارند      تفاوت ها: 1 - درون مدل تامسون، بار مثبت خمير كيك است. درون مدل رادفورد، هسته درون مركز اتم و عمده جرم اتم را تشكيل مي دهد. 2- درون مدل تامسون اتم تو پر و سفت هست اما درون مدل رادفورد بيشتر حجم اتم را فضاي خالي تشكيل مي دهد.3 – درون مدل اتمي تامسون، الكترون ها مانند كشمش درون خميري از بار مثبت پخش شده اند. اما درون مدل اتمي رادفورد، هسته ي اتم بـه وسيله ي الكترون ها محاصره شده است.     مقايسه كنيد .مدل اتمي رادفورد با مدل اتمي بور چه شباهت ها و تفاوت هايي با يكديگر دارند؟ شباهت ها : 1- درون هر دو، هسته درون مركز قرار دارد2 – درون هر دو هسته داراي بار مثبت و الكترون داراي بار منفي است3 – حجم هسته ي اتم درون مقايسه با حجم اتم بسيار كوچك است. تفاوت ها : 1- د رمدل اتمي رادفورد، هسته ي اتم بـه وسيله الكترون ها محاصره شده است، اما درون مدل بور، الكترون ها درون مدارهايي بـه دور هسته مي چرخند.      فكر كنيد :مدل اتمي بور براي سه اتم مختلف درون شكل زير نشان داده شده هست 1 – تعداد الكترون ها ، پروتون ها و نوترون ها را درون هر اتم مشخص كنيد. تعداد نوترون تعداد پروتون تعداد الكترون نام اتم 2 2 2 سمت چپ 4 3 3 وسط 5 4 4 سمت راست     2 – بـه مجموع تعداد پروتون هاي يك اتم، عدد اتمي آن مي گويند.عدد اتمي هر اتم را مشخص كنيد. ۳=تعداد پروتون = عدد اتمـی( اتم سمت چپ ) ۳= تعدادپروتون = عدد ( اتم وسط ) ۴= تعداد پروتون = عدد اتمـی ( اتم سمت راست )      3 – كدام اتم سنگين تر است؟ چرا؟ عدد جرم اتمي سمت راست بيشتر از اتم وسط و اتم وسط بيشتر از سمت چپ هست پس اتم سمت راست سنگين تر از بقيه اتم هاست. زيرا عدد جرمي آن از بقيه بيشتر است.   رسم كنيد ص 8مدل بور را براي اتم نيتروژن با عدد اتمي7 وعدد جرمي 14  رسم كنيد.توضیح : درون اینجا چون عدد اتمـی ۷ هست پس تعداد پروتون ها نیز ۷ هست ، درون نتیجه تعداد الکترون ها نیز ۷ هست . حال اگر عدد جرمـی را از تعداد پروتون ها کم کنیم ،تعداد نوترون ها بـه دست مـی آید . بعد : 7=14-7   به منظور رسم شکل نیز یک هسته رسم کرده و داخل آن را ۷ دایره توپر ( پروتون ) و۷ دایره توخالی ( نوترون ) مـی کشیم و اطراف هسته را ۷ بیضی( الکترون ) رسم مـی کنیم .     مشاهده كنيد ص 10 از راست بـه چپ بـه ترتیب : مس - کروم - آرگون - گوگرد -سدیم   مقايسه كنيد : ص 11 مدل بور درون سه اتم درون شكل روبه رو نشان داده شده است: 1 – اين سه اتم چه شباهتي با يكديگر دارند؟ عدد ...




[جواب فکرکنید های کتاب علوم دوم راهنمایی فکرکنید صفحه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 18 May 2018 21:41:00 +0000